Oficjalne otwarcie Centrum Przesiadkowego nastąpi dopiero za tydzień, ale już od soboty, 3 grudnia centrum działa (prawie) normalnie.
To pierwszy dzień, kiedy teoria ma tu szansę spotkać się z praktyką. Zarówno kierowcy autobusów jak i pasażerowie mogą na własne oczy zobaczyć jak sprawdza się nowe rozwiązanie komunikacyjne.
Pierwszy dzień wybrano nieprzypadkowo, w weekend jest mniejszy ruch, kierujący autobusami mają szanse „nauczyć się” korzystać z obiektu.
Na otwarcie do poniedziałku musi poczekać Punkt Obsługi Pasażera ZTM, który będzie działał na parterze budynku głównego centrum, przy ul. Składowej. Na najemców czekają też lokale komercyjne.
Przypomnijmy, inwestycję zrealizowało konsorcjum firm: Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA. Koszt prac to około 200 mln zł. Na ten cel ze środków unijnych Gliwice pozyskały 129,5 mln zł.
(emef)
Byłem przed chwilą. Wrażenia pozytywne. W zasadzie do niczego nie można się przyczepić z wyjątkiem tylko 2 (słownie: dwóch) biletomatów ! To jest nieporozumienie ! Tylko nie piszczcie mi tu że ” można sobie zainstalować apkę” Bo to nie jest rozwiązanie dla kogoś kto korzysta ze zbiorkomu sporadycznie lub np. cudzoziemców. Po za tym wszystko zaprojektowane poprawnie i ergonomicznie.
Budynek główny CP wewnątrz – sprawia wrażenie dużo mniejszego niż z zewnątrz. Wszystko wykonane bardzo porządnie – nawet płytki i asfalt są położone równo. Na razie na parkingach wewnętrznych tłoku nie było i bez problemu można było zaparkować.
Dwa biletomaty? No niby będzie jeszcze od poniedziałku czynny POP i zawsze jest możliwość zakupu biletu kartą zbliżeniową w autobusach gdzie jest nowy ŚKUP, ale rzeczywiście na tak dużym obiekcie to mało. Nie mówię żeby był na każdym peronie ale na co drugim mógłby. Zawsze dziwi mnie i śmieszy jak ktoś wsiada na dworcu i kupuje bilet u kierowcy, pewnie podobna sytuacja jest też gdzie indziej.
A czy w autobusie da się kupić bilet płacąc zwykłą kartą płatniczą a nie jakimś „ŚKUP-em” ?
Tam gdzie jest nowy ŚKUP terminal na drugim słupku (ten duży z wyborem opcji) obsługuje karty zbliżeniowe, bankowe. Ma nawet wyrysowane loga VISA, MASTERCARD.
OK – dzięki za info
A jest w każdym autobusie?
A czytać ze zrozumieniem potrafi?
W autkach z zainstalowanym, tzw. nowym ŚKUP.
Przyczepić się trzeba do:
– bardzo mało miejsc parkingowych dla samochodów osobowych, to centrum miałoby sens, gdybyś mógł zostawić tu swój samochód, by przesiąść się na komunikacje zbiorową. Parking się zapcha o 6:30 każdego ranka.
– gdzie jest strefa kiss and go? Powinna być stosunkowo duża i tak zorganizowana, by nie generować korków – nie znalazłem.
Dokładnie!
Oczywiście masz rację – to CP powinno być zintegrowane z wielopoziomowym DARMOWYM parkingiem P+R (tak jak np. w Lublińcu) Wtedy to całe przedsięwzięcie miałoby większy sens. Tutaj wybudowali tylko CP. Ja oceniałem w swojej wypowiedzi jedynie sam obiekt. Coś w rodzaju strefy K-G (postój do 5min) jest przy torach na wysokości wyjścia z tunelu na Tarnogórską
Niestety, to nie jest P+R, tylko centrum przesiadkowe… z założenia pasażerowie mają przesiadać się pomiędzy środkami komunikacji zbiorowej. Tak zostało to wymyślone i dlatego prawie nie ma miejsc parkingowych…
„Dla kierowców, którzy będą chcieli przyjechać do CP, po obu stronach kompleksu wyznaczone zostały bezpłatne strefy postojowe. Będą funkcjonować w trybie „kiss & ride” („ucałuj i odjedź”), czyli będzie tam można zatrzymać się wyłącznie na chwilę.”
To nieporozumienie.W okolicach dworca nie ma miejsc parkingowych
Jedynie wątpliwości budzi udział PRUJM. To oznacza konieczność łatania i remontowania najpóźniej za pół roku.
A toaleta dla niebinarnych ?
Musisz zgłosić to niedopatrzenie do komisji europejskiej – w końcu to wybudowane w większości za pieniądze Unijne
Nic nie muszę.
To po jakiego wuja otwierasz paszczę w temacie toalety
Opisuję sytuację.
Ja mam odmienne uczucia co do biletomatów. W CP są dwa, na pl. Piastów kolejny, jeszcze jeden na Dworcowej pod GCH. A w Łabędach czy na Koperniku – zero. W niedziele nie da się normalnie biletu kupić.
Jakaś masakra z dojazdem z os. Sikornik na Obrońców Pokoju. Były bezpośrednie połączenia a teraz przesiadki. Nie każdy ma bilet miesięczny, starsze osoby dojeżdżające z Sikornika na np. Obrońców Pokoju mają problem żeby się przesiąść i zdążyć na odpowiedni autobus. Do Zabrza też jechał z sikornika 617 bezpośrednio, a teraz przesiadki. Czas podróży się wydłuża. Okropne!!!
Jeden wielki dramat!!!
Ten syf jest tylko dla sprawnych młodych ludzi, schody z tunelu dla młodych, pokonywanie kilometrów dla młodych. Tak jest ,bo tutaj rządzi platforma…
Przecież z tunelu jest ruchomy chodnik, pochylnia.
To jest jakaś kpina połowie autobusów polikwidowano np z Dąbrowskiego 194 694 w stronę Knurowa i oto takie ulepszenia tylko pytanie dla kogo ;/
Mam prawie po sąsiedzku, więc w drodze do Lidla kawałeczek nadłożyłem drogi…
Nowe, przestrzenne, czyste, obecnie nieco pustawe, więc sprawia dobre wrażenie. Byłem po zmroku, więc rzuca się w oczy przede wszystkim bardzo, ale to bardzo rzęsiste oświetlenie (wszystkie lampy świecą). Nie twierdzę, że to wada, ale ciekaw jestem za rok, dwa, czy administrator nie włączy „trybu oszczędnościowego”.
Taki rozruch jak dzisiaj, powinien temat tego dworca kończyć. Naprawdę nie wiem, po jakiego grzyba ten festyn za tydzień…
Bo trąbią w radiu ze prezydent Adam Neuman zaprasza. On potrzebuje rozgłosu. Na plakatach z info o jarmarku tez jego nazwisko. Jakoś kiedyś tego nie było. Chce odejść z hukiem
Neuman ma takie zasługi dla Gliwic jak kaczyński dla Śląska
To się nazywa „patronat” .
Byłem dzisiaj w Centrum Przesiadkowym czyli inaczej mówiąc na nowym dworcu autobusowym. Duży rozmach, przestrzeń dla autobusów i pasażerów, ciekawe rozwiązania komunikacyjne, także dla pieszych Obiekt robi bardzo pozytywne wrażenie. Takiego dworcu autobusowego jeszcze w Gliwicach nie było. W sumie potrzebna i udana inwestycja.
Wzięliśmy przykład z Sośnicowic, to mamy dworzec.
Lizus
Pozytywne wrażenie? Nie dla niepełnosprawnych, dla których droga z 4 peronu dworca wiedzie (jeśli wysiądą na końcu pociągu) przez całą długość 4 peronu do windy, gdzie muszą dostać się do holu PKS-u, mijając wejścia na perony 3,2,1 przejść łącznikiem do holu głównego, dalej tunelem głównym mijając wejścia na perony 1,2,3,4 po czym skręcić i nowym tunelem (całą jego długością) do budynku Centrum Przesiadkowego). Droga 3 krotnie dłuższa niż dla osoby pełnosprawnej. Było o tym pisane na innym forum. Jeśli niepełnosprawny jest podwożony do CP autem od strony ul. Tarnogórskiej to miejsca parkingowe są usytuowane najdalej od peronów autobusów. Się nie… Czytaj więcej »
100% racji. Projektanci dali ciała na całego. Oby byli sprawni fizycznie do końca swoich dni.
Za to nie rozumiem, po co na dworcu autobusowym ścieżki rowerowe. To już na terenie dworca nie można podprowadzić roweru, tylko trzeba jeździć na nim? Chore to z definicji.
Haha ci projektanci projektowali na siodełkach rowerowych kręcąc pedałami i tak zostalo
Demonizujesz sprawę, niepełnosprawny podróżny ma znacznie dłuższą drogę do pokonania od swojego mieszkania w bloku do najbliższego przystanku autobusowego i daje sobie w tym znakomicie radę więc przejście z peronu nie jest żadnym problemem dla niego. Jak byś chciał to w praktyce rozwiązać ? Czy autobusy miałyby podjeżdżać pod perony kolejowe ? Widziałeś już gdzieś takie rozwiązanie ?
Oczywiście że tak, niech przestrzeń wokół szyn wyłożą wycofanymi z eksploatacji drewnianymi pokładami i już autobusy mogą podjeżdżać pod kolejowe perony.
Tym genialnym sposobem mogą również wpuścić w okolicach ul. Chorzowskiej tramwaj na tory kolejowe, który następnie pojedzie pod kolejowy peron dla wygody pasażerów.
To idąc dalej tym torem myślenia można dołożyć trzecią szynę i pod peron dworca PKP dojedzie również wąskotorówka tak jak w Wielkopolsce na stacji Pleszew.
Wspaniałe pomysły macie chłopaki ale to wszystko marzenia ściętej głowy, PKP to firma państwowa zarządzana przez PiSowskich decydentów i takie rozwiązania są w niej po prostu niemożliwe, nie da się, nie można, to po prostu PiSowski imPiSibilizm dokładnie ten o którym mówił prezes Kaczyński.
Ale pieprzycie, najlepsze są ruchome perony.
A tak serio, to przecież karta parkingowa osoby niepełnosprawnej upoważnia do niestosowania się do niektórych znaków drogowych, w tym zakaz ruchu w obu kierunkach. Nic nie stoi na przeszkodzie aby podjechać pod przystanek wysadzić osobę niepełnosprawną i później odwieźć autko na oddalone miejsce parkingowe.
Nie zadziała takie rozwiązanie jak niepełnosprawny jest na tyle sprawny, że porusza się bez opiekuna, sam jest kierowcą i nie ma kto odprowadzić samochodu.
Samochód może odprowadzić bagażowy, tak jak z przed wejścia do luksusowego hotelu samochód odprowadza boy hotelowy a my mamy przecież w Gliwicach dworzec kolejowy klasy premium godny Pendolino z utopionymi w nim gigantycznymi środkami finansowymi więc i obsługa podróżnych powinna być premium.
A o to wszystko zadbał pan prezydent Duda podpisując na peronie w Końskich, tak że jak na wiochę nie dojeżdżał ani pociąg ani PeKaeS tak dalej nie dojeżdża ale za to my dzięki panu prezydentowi mamy w Gliwicach dworzec premium, konkludując pan prezydent Duda zadbał o platformerski elektorat, który dominuje w Gliwicach.
Dworzec premium w Gliwicach ? No chyba raczysz żartować ? A gdzie w tym rzekomo dworcu premium znajduje się toaleta dla niebinarnych, zgodna z eurokołchozowymi standardami ? Eurokołchoz nie przepuści płazem takiego karygodnego niedopatrzenia.
…zwłaszcza że to wybudowane w większości za pieniądze Unijne – koniecznie musisz napisać list do Herr Tuska Für Deutschland
Herr Tusk jest bliższy twojemu sercu.
A masz co do tego jakieś wątpliwości ?
Napisałem przecież.
Nie każdy niepełnosprawny ma kartę parkingową i samochód i nie każdego niepełnosprawnego stać na podjazd pod sam dworzec taksówką, więc podjeżdża się autobusami – zwłaszcza. Inwestycja za 200 mln ma ułatwiać życie a nie komplikować.
Troche za daleko mi iść , nie lepiej by postawić go na pl piastow a budy z warsztatem przeniesć
Ruch to zdrowie – mój ojciec jest po 80-tce i chodzi na piechotę z Sikornika do Pl.Piastów
Szkoda że jeszcze mniej ławek dla pasazerow nie zrobili. Śmiechu warte. Ławka na dwie osoby. Gratuluję pomysłu.
I tam ktos zadal wlasciwe pytanie gdzie tramwaje zktorego odjezdzaja stanowiska zawsze mozna odbudowac linie tramwajowa
A tenA4 to tramawj Gliwiczanie
Ja mam pytanie: z którego stanowiska odjeżdżają tramwaje?
666
Za Frankiewicza zlikwidowali, ale gliwiczanie mu tego nie zapomnieli.
I słusznie, zrobił wies z Gliwic, a teraz pojechał smrodzić w senacie
Jeszcze jedna rzecz kłuje w oczy – pokrycie budynku dawnej huty szkła szmatami, które udają cegły.
Autobus A4 nie jedzie przez Centrum Przesiadkowe, najbliżej dworca PKP ma przystanki na Pl.Piastów i na ul. Dworcowej, tak więc z walizkami do / z Dw. PKP i np. do/z autobusu do Krakowa który nadal stoi przy poczcie na ul. Bohaterów Getta, trzeba daleko jeździć .
No to po co mi takie Centrum?
Mieszkam w rejonie Radiowa / Sowińskiego i wieczorem zawsze miałam dylemat czy biec na A4 czy na M100, bo jakoś tak razem jeżdżą i z różnych przystanków, no i dalej mi tak pozostało .
P&R z założenia nie robi się w centrum miasta, zwłaszcza większego! Co to miałoby niby dać, skoro wszystkie samochody będą wjeżdżały do centrum? A potem co? Stamtąd będą ludzie jechali komunikacją miejską na obrzeża miasta. To odwrócenie idei P&R i nic nie rozwiązuje. Należy takie parkingi (P&R) pobudować przy drogach wjazdowych (Toszecka, Tarnogórska, Rybnicka, Pszczyńska, Chorzowska, Daszyńskiego, Kozielska, Portowa), a z nich dowozić ludzi do CP. P&R przy CP miałby sens w przypadku pasażerów PKP, ale obawiam się, że szybko zablokowali by ten parking wyjeżdżający koleją na kilka dni lub dłużej oraz mieszkańcy korzystający z kolei lokalnych (zamiast przesiadać się… Czytaj więcej »
a będzie jakiś system transportu by dowozić ludzi do tego centrum z miasta?
Rower miejski i miejska hulajnoga.
Czytam i nie wierzę.
o co chodzi?
Autobusy
Jechałem z pracy nawety kierowcy się gubiom gdzie na peron majom wjechaci słabo oznakowanie gdzie się bus udaje
Won do szkoły analfabeto !
On jusz pracóje, topo co szkoa?
Ja tam staem skakaem i wiedziaem gdzie bus sie udae.
Przeczytale pare komentarzy i stwierdzam,ze te komentujace stwory krytykujace to potrzebne centrum przesiadek sa jak „nasi” kopacze na mundialu.
Dzisiaj w sobotę..
Szaro, szaro, buro i pusto, bardzo pusto.
Mnie to przytłoczyło, moze jak zapala światła bedzie lepiej – to raz, a dwa w tygodniu jak bedzie więcej kursów może będę życie i lepiej to będzie wyglądać.
Żeby mnie ktoś się nie zrozumiał. Jest grudzień pogoda jaka jest taka jest… Przejechałem autobusem i napisałem jak jest, jak to widzialem… Jak zaświecą światła bedzie pewnie az za bardzo…
Tych ławek to za dużo moim zdaniem.
Zainteresowani, jak już wyżebrają fundusze będą mogli realizować tournee w stylu: na pierwszej staromiejska, na drugiej taterka, na trzeciej harnaś, a na ostatniej żytnióweczka i na okopową niedaleko…..
Często takie miejsca pełnią rolę ogrzewalni i noclegowni. Dlatego są zamykane na noc.
Okaże się jak będzie w Gliwicach.