Możliwe, że pod koniec sierpnia zawarta zostanie umowa z wykonawcą Centrum Przesiadkowego w Gliwicach. Równocześnie trwają procedury mające wyłonić inżyniera kontraktu. Gdy budowa obiektu ostatecznie ruszy, czekają nas około 2-letnie utrudnienia w mieście.

Kto wybuduje Centrum Przesiadkowe? Miasto wybrało najtańszą ofertę złożoną w przetargu, którą zaproponowało lokalne konsorcjum spółek PRUiM S.A. oraz Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego S.A.

Wybór ten został jednak zakwestionowany przez Warbud z Eurovią – 11 maja konkurencyjne konsorcjum złożyło odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie. Z uwagi na ogłoszony stan epidemiczny rozprawa odbyła się 1 lipca, a dwa dni później KIO ogłosiło oddalenie odwołania.

Tym samym Miasto Gliwice może kontynuować procedurę przygotowań do zawarcia umowy na roboty budowlane poprzez skierowanie dokumentów postępowania przetargowego do kontroli uprzedniej prowadzonej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych – podkreśla Mariusz Komidzierski, naczelnik Wydziału Inwestycji i Remontów UM w Gliwicach.

Ustawowy okres na przeprowadzenie kontroli wynosi maksymalnie 30 dni. Po jej pozytywnym zakończeniu zamawiający (Miasto Gliwice) będzie mógł zawrzeć umowę na roboty budowlane.

Zakładając brak uwag ze strony Prezesa UZP szacujemy, że będzie to możliwe pod koniec sierpnia – dodaje Mariusz Komidzierski. Zgodnie z SIWZ termin wykonania zamówienia to 24 miesiące od daty zawarcia umowy.

Trwa weryfikacja ofert w przetargu na wybór inżyniera kontraktu, otwartych 28 maja. Propozycje złożyło 17 podmiotów. Najniższa opiewa na kwotę ok. 1,15 mln zł, a najwyższa – ok. 4,88 mln zł. Rozstrzygnięcie – w nadchodzącym czasie.

Budowa Centrum Przesiadkowego gruntownie zmieni wygląd centrum Gliwic

Wykonawca zajmie się najpierw przebudową ul. Składowej i fragmentu ul. Toszeckiej oraz odcinka ul. Tarnogórskiej. Nowe oblicze zyska następnie plac przed dworcem PKP oraz plac Piastów. Przebudowana zostanie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, ul. Na Piasku oraz fragmenty ul. Jagiellońskiej, Piwnej i Zwycięstwa.

W ramach inwestycji powstanie m.in. nowy zadaszony dworzec autobusowy wraz z budynkiem głównym obsługi pasażerskiej, usługowym budynkiem pomocniczym i tunelem łączącym Centrum Przesiadkowe z dworcem PKP oraz z południową stroną miasta. Obiekt będzie zintegrowany z dworcem kolejowym systemem stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych, z miejscami postojowymi dla samochodów i infrastrukturą rowerową oraz zapleczem komercyjnym.

W ramach robót drogowych zostanie m.in. zmieniona konstrukcja jezdni ulic, powstaną chodniki i ciągi pieszo-rowerowe, pojawi się nowe oświetlenie uliczne.

Niezbędna będzie także budowa nowych i przebudowa istniejących sieci uzbrojenia terenu. Ul. Składowa zostanie połączona z ul. Toszecką. Natomiast na przedłużeniu ul. Udzieli zaplanowano ciąg dla pieszych i rowerów, łączący okolice ulic Kolberga i Tarnogórskiej z Centrum Przesiadkowym. Miasto planuje także montaż instalacji fotowoltaicznej, która będzie zasilała Centrum Przesiadkowe w energię elektryczną.


Na realizację Centrum Przesiadkowego w Gliwicach (w ramach projektu „Zachodnia Brama Metropolii Silesia – Centrum Przesiadkowe w Gliwicach”) Miasto otrzymało 129 mln zł dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

(żms)/UM Gliwice
wiz. Mostostal Zabrze Biprohut