Grudniowe testy wypadły pomyślnie. PKM zamówił 15 hybrydowych autobusów MAN

fot. nadesłane przez Czytelnika (K.P.W.)

Nowe autobusy zasilą tabor PKM Gliwice. Jeszcze w tym roku na ulice miasta wyjedzie 15 pojazdów z napędem hybrydowym. Dostarczy je firma MAN Truck Sp. z o.o. z Nadarzyna. Koszt zakupu w wysokości 23 mln złotych ze środków własnych pokryje Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej.

 
Przypomnijmy, że w grudniu ubiegłego roku hybrydowy autobus MAN był w Gliwicach testowany, jeździł na linii A4. Najwyraźniej sprawdził się w warunkach naszego miasta.

Zamówione pojazdy będą niskopodłogowe, przegubowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, oraz system oczyszczania spalin. Pomieszczą 147 pasażerów. Mają zapewniać komfort dla osób mających trudności z poruszaniem się i dla rodziców z małymi dziećmi. Nowe MAN-y będą też spełniały rygorystyczne normy środowiskowe.


Pod koniec roku 2021 nastąpi dostawa piętnastu fabrycznie nowych niskopodłogowych przegubowych autobusów komunikacji miejskiej marki MAN Lion’s City 19C dla PKM Sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach

– mówi prezes PKM Gliwice Henryk Szary.

Dla PKM jest to nowa jakość, gdyż autobusy firmy MAN posiadają napęd hybrydowy, dodatkowe ekologiczne cechy: posiadają funkcję rekuperacji energii, czyli gromadzenia energii wynikającej z hamowania autobusu w specjalnym kondensatorze (supercaps) i wykorzystania tak zgromadzonej energii do wspierania silnika spalinowego autobusu przez dodatkowy silnik elektryczny w czasie napędu pojazdu. To ekonomiczne i ekologiczne rozwiązanie. Zależy nam na zdrowiu mieszkańców, dlatego staramy się podejmować kroki minimalizujące emisję spalin do atmosfery. Zakup autobusów jest właśnie jednym z tego typu kroków w drodze do czystego środowiska – dodaje Szary.

PKM Gliwice cyklicznie odświeża tabor. W trosce środowisko całkowicie wycofano z użytku wysokopodłogowe pojazdy starej generacji (m.in. ikarusy). Obecnie w zasobach PKM jest 185 autobusów.

W Gliwicach będą też jeździły autobusy elektryczne

W 2021 r. na ulice miasta wyjedzie 10 elektrycznych autobusów marki Volvo, które będą kursować na linii A4 między zajezdnią PKM a Teatrem Miejskim oraz na linii nr 676. Do ich obsługi zostaną wybudowane stacje ładowania. Pierwsza na terenie zajezdni przy ul. Chorzowskiej, kolejne przy ul. Nowy Świat oraz Czapli. Dostawa pojazdów wraz z niezbędną infrastrukturą to koszt ponad 36 mln zł. PKM Gliwice udało się zdobyć unijne dofinansowanie tego projektu w kwocie 27 mln zł.

(oprac. żms)/UM Gliwice(mf) tekst skrócony

od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
covidowa paranoja

Czy te nowe autobusy spełniają już normę Euro 7, która dorżnie całkowicie gospodarkę w pocovidowym kryzysie ?

Ad

Te autobusy są tak ekologiczne, że bilansują smród z kafloków na starówce, smród, którego mogłoby nie być gdyby przy okazji wielomilionowych prac pociągnięto tam sieć cieplną.

covidowa paranoja

Sieć cieplną to mogli ciągnąć 30 lat temu. Teraz to już za późno, kiedy wszyscy zainstalowali sobie indywidualne ogrzewanie gazowe.

somsiadek

A prezes Szary ze swojej dalekiej wsi do pracy i nazad czym podróżuje?

Gliwiczanin

Oplem insygnia w dislu

awaria dzięki technice

Oczywiście mowa o niezawodnym dieslu na licencji Fiata, bo pierwszą nieudaną wersję 1,9 TDI Fiat wcisnął szajswagenowi, który to skwapliwie kupił.

The Tiger@

TDI VW nie zostało opracowane przez Fiata tylko przez Boscha na podstawie szwajcarskich prac rozwojowych.

awaria dzięki technice

Od kiedy to Bosch konstruuje silniki jak już to osprzęt elektryczny i układ zasilania, to która to niby szwajcarska firma opracowała TDI ?

The Tiger@

Bosch konstruuje osprzęt – w tym głównie systemy zasilania paliwem, a TDI to właśnie system zasilania paliwem. Nie firma, a uniwersytet w Zurychu. Ile silników Ty wdrożyłeś to produkcji?

awaria dzięki technice

Dokładnie tyle ile ty. To zdecyduj się w końcu bo jeżeli cały TDI jest swoją istotą sprawy, czyli system zasilania paliwem TDI to cały TDI, to konstruktorem jest Bosch, czy może uniwersytet w Zurychu jest właścicielem Boscha ?

The Tiger@

Czyli wdrożyłeś do produkcji 3 seryjne silniki?
Uniwersytet w Zurychu opracował, a Bosch wdrożył do produkcji m.in. dla Fiata, ale też dla VW, bo było tylko 3 lata różnicy między debiutem 2,0 TD i.e. a 2,4 TDI. A cykl rozwojowo-wdrozeniowy silnika to ok. 5 lat.

awaria dzięki technice

Ty wdrożyłeś, jeden dla okrętów podwodnych, drugi dla samolotów Comacu a trzeci dla latającego spodka UFO. Fiat nie korzystał z bezpośredniego wtrysku na pompie rozdzielaczowej ani z pompowtryskiwaczy, opracował common rail i sprzedał patent Boschowi.

The Tiger@

Nie, do samochodów osobowych, ale co Ty możesz o mnie wiedzieć. Chociaż coś tam w Wikipedii może znajdziesz.
I znowu nie ta kolejność – nie musiał patentu sprzedawać Boschowi, bo zlecił im industrializację. Ale widać, że Tobie tylko zależy na dyskredytowania innych.

The Tiger@

Widzę, że się w Tobie Troll odzywa.

awaria dzięki technice

Widzę, że się w Tobie Mitoman odzywa.

Ruper

I dobrze jeździsz manem jesteś panem

CO2

Czy ktoś zorientowany w temacie wie czy w autobusie elektrycznym naprawa dziurki w podłodze kosztuje także 150000 zł tak jak w elektrycznym Jaguarze I-Pace ?

The Tiger@

Nie, konstrukcja jest inna.

CO2

Czyli zapewne będzie jeszcze drożej.

The Tiger@

Niekoniecznie.

CO2

Autobus to sprzęt profesjonalny a ceny napraw i części zamiennych do sprzętu profesjonalnego są droższe niż do samochodów osobowych.

The Tiger@

To zależy od wielu czynników i konstrukcji. A ta pod względem baterii jest różna – w przypadku autobusów znacznie prostsza do obsługi.

666

Pewnie znowu szmaciane obicia siedzeń zamówiono. Gdzie są szmaty tam jest kurz, czyli roztocza, bakterie i wirusy. To całe towarzystwo ciągle jest wokół systemu oddechowego pasażerów i wciska się gdzie może. To takie zastępcze minerały i vitaminy dla rodaków za darmo ze strony myślących decydentów miejskich, taczki dla was do pryszcz, bezmyślność na takich stanowiskach to długotrwały pobyt na Sybirze się należy dla oczyszczenia mózgu zdrowym powietrzem.

Marta

paskudna Unia znosi daje prawie 100 procent

San Escobar

@Marta. Napisz jeszcze raz co miałaś na myśli. Jak wytrzeźwiejesz.

euroentuzjasta

Zapewne chodziło jej oto że Eurokołchoz zachowuje się jak pijany na 100 %.

gmG

Kiedy Gliwice dołączą do metropolii czyli do linii tramwajowej. Wyjdzie chyba na to że będzie Metropolia z siecią tramwajową i Gliwice bez.

brzęcząca szyna

Są dołączone od ponad 100 lat i najwyższa pora się odłączyć.

Wolf

Gliwice sie cofają w rozwoju widziałeś na wsi tramwaj bo ja nie

brzęcząca szyna

To bardzo mało w życiu widziałeś. Pooglądaj sobie linie tramwajowe z Łodzi do Ozorkowa i Lutomierska, obecnie już zlikwidowane.

Wolf

Mnie interesuj slask a nie zaścianek europy

brzęcząca szyna

To dlaczego o wsi marudziłeś ?

Wolf

Popatrz na dzielnice miasta gliwice wyglądają gorzej jak wieś

brzęcząca szyna

Wieś jest zawsze ładniejsza od miasta.

Werwolf

@ Wolf To dlaczego ten zaścianek Europy Niemcy włączyli bezpośrednio do III Rzeszy a nie pozostawili w Generalnym Gubernatorstwie ?

Irek

czy masz w Gliwicach miejsce na wytyczenie lini tramwajowych tak, by tramwaje mogły się poruszać niezależnie od ruchu samochodowego?
Jesteś w stanie zrozumieć, że tramwaj w mieście ma sens tylko wtedy, kiedy może się poruszać bez względu na to jak duże sa korki na ulicach?

gmG

Czy widziałeś kiedyś miasto w którym tramwaje jeżdżą ulicami starówek? Czy widziałeś kiedyś rozwiązanie w którym przystanki tramwaju autobusu i metra (U-bany) są na jednym peronie? Czy widziałeś kiedyś że wyłączone z jezdni torowisko może być jezdnią dla autobusów których nie blokuje ruch samochodowy? Jeśli nie widziałeś i nie wiesz o tym to nie pisz głupot.

licznik

Linia tramwajowa jest przygotowana na podwyżki prądu ?

Obserwujący

Więcej autobusików elektrycznych,mniej hybrydowych.
Glajwice jak zwykle zacofane.

Laszlo_egesz

Naprawdę sądzisz, że elektryczne=ekologiczne? Nawet rower nie jest ekologiczny bo żeby go wyprodukować trzeba przetopić stal, alu i całe mnóstwo innych stworzyw. Taki rower nawet jak jedzie to emituje CO2 wraz z wydychanym powietrzem.

nem értem Pokolgép

Najbardziej ekologicznie jest umrzeć albo głosić hasło “nie urodzę dziecka, uratuję planetę”.

Laszlo_egesz

Masz całkowitą rację. Jest nas jako ludzi stanowczo za dużo na tej planecie. Powoływanie nowych istnień bez opamiętania spowoduje tylko ich nieszczęście. Zaniedługo mnie też nie będzie i oprócz najbliższych nikt nie będzie za mną tęsknił.

nem értem Pokolgép

Tylko że dzietności nie ogranicza się np. w Afryce gdzie wynosi ona ponad 6 i może się ich tam zrobić stanowczo za dużo a tylko w Starej Europie gdzie dzietność wynosi tylko 1,5 i twoi najbliżsi będą mieli szczęście żyć w szczęściu z migrantami z Afryki.

gliwicjus

Nie ogranicza się, bo to niepoprawne politycznie. O ile ładniejsze jest zrzucanie kolejnych worków z mąką i ryżem.

gmG

Do “elektryki” potrzeba między innymi litu. Do uzyskani i produkcji potrzebna jest kopalnia i zakład przeróbczy napędzany… no właśnie czym? z baterii?

elektrościema

Napędzany prądem z elektrowni w Ostrołęce, która dzięki PiSowi nie będzie opalana polskim węglem a gazem od Putina.