Do setki w 3,5 sekundy. Bolid skonstruowany przez studentów Politechniki wystartuje w zawodach

Waży 220 kg, do setki przyspiesza w 3,5 sekundy, a do tego został wykonany z najnowocześniejszych materiałów – to najnowszy pojazd studenckiego zespołu PolSl Racing z Politechniki Śląskiej.

Bolid Quarado – efekt wielomiesięcznej pracy młodych inżynierów z gliwickiej uczelni – został dzisiaj oficjalnie zaprezentowany w Centrum Kultury Studenckiej Mrowisko.

Bolid ma zawalczyć o podium w prestiżowych zawodach Formula Student. Poprzedni pojazd zespołu PolSl Racing – motocykl z napędem elektrycznym „Elektra” – wywalczył podwójne złoto w zawodach Smart Moto Challenge we Wrocławiu.

Najnowszy pojazd Studenckiego Koła Naukowego PolSl Racing – bolid Quarado – to znacznie udoskonalona i lżejsza wersja poprzedniego bolidu SW-01. Główne cele, które przyświecały młodym naukowcom podczas jego konstruowania, to przede wszystkim poprawa osiągów bolidu. Udało im się to osiągnąć poprzez redukcję masy pojazdu, ale również modyfikację jednostki napędowej i układu jezdnego. Wiąże się to ze zmianą koncepcji prawie wszystkich podzespołów samochodu.

– Naszym głównym zadaniem było zbudowanie bolidu, który byłby o 25 proc. lepszy pod każdym względem od poprzedniego. Byliśmy pewni, że uda nam się zbudować pojazd, który mógłby konkurować z najlepszymi. Wyniki badań eksperymentalnych przerosły nasze oczekiwania

– mówił podczas prezentacji Maciej Marzec, lider projektu SW-02, czyli bolidu Quarado.

Ulepszony bolid waży 220 kg, natomiast moc silnika zwiększyła się z 75 do 95 KM. Jest zatem lżejszy od pierwowzoru o 60 kg, co przełożyło się też na lepsze przyspieszenie. SW-02, czyli bolid Quarado, osiąga bowiem prędkość 100 km/h w 3,5 sekundy. SW-01 robił to o sekundę wolniej. To pierwszy tego typu pojazd Politechniki Śląskiej z pełnym pakietem aerodynamicznym.

– Bolid został w większości wykonany z nowoczesnych materiałów, jak materiały kompozytowe z włókna węglowego, co dało redukcję masy elementów poszycia o 60 proc. przy jednoczesnym zwiększeniu jego sztywności, a także stali z domieszką chromu i molibdenu, co zwiększyło wytrzymałość ramy. Ultralekkie felgi wykonano z magnezu. Wykorzystano również bardzo lekki akumulator litowo-jonowy – podkreśla lider zespołu PolSl Racing Bartłomiej Urbański.

W najbliższej przyszłości bolid przejdzie szereg testów, które będą źródłem danych, następnie kierowcy przejdą szkolenia, aby polepszyć umiejętności na zawodach. Kolejnym etapem będzie wykonanie prac rozwojowych, a następnie wprowadzenie modyfikacji. Latem młodzi inżynierowie chcą wystawić Quarado na zawodach Formula Student.

Podczas oficjalnej prezentacji bolidu studenci pokazali także swój słynny motocykl „Elektra”, który wywalczył podwójne złoto podczas tegorocznych zawodów Smart Moto Challenge we Wrocławiu. Jednoślad został skonstruowany na bazie motoru crossowego. Jego masa wynosi ok. 120 kg, a moc sięga 8 kW. Motocykl osiąga prędkość 100km/h w czasie zaledwie 5 sekund.

Prezentacja była też okazją do podsumowania 5-lecia działalności PolSl Racing oraz przedstawienia planów na przyszłość. Obecnie zespół tworzy 45 studentów. Zrzesza on pasjonatów z niemal wszystkich wydziałów Politechniki Śląskiej. Zajmuje się budową prototypowych pojazdów o napędzie spalinowym i elektrycznym, reprezentuje Politechnikę Śląską na prestiżowych zawodach, wystawach czy wydarzeniach popularnonaukowych. (inf. pras. Pol. Śl)

od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
Urko
Urko

Szybcy i Wściekli . Tylko bez ryku silnika . Powodzenia

AMF
AMF

No jak stoi w hali to nie ryczy, bo jak jeździ to co innego.

Cliper
Cliper

I bezpieczni.

Ampuła
Ampuła

Dospawać kocioł na wungiel, podczepić wunglarkę, a lepiej trzy i wystawić na Narodowej Wystawie Osiągnięć Rządu.
Jako pojazd przyszłości elektrycznej. Naszej tutaj.