PKP PLK przystępuje do budowy nowych peronów w Łabędach. Oznacza to duże zmiany dla mieszkańców tej dzielnicy. Przejazd przez tory na przedłużeniu ul. Wolności został wyłączony z ruchu.
Docelowo przejazd kolejowo-drogowy w poziomie szyn przy ul. Wolności zostanie zastąpiony bezkolizyjnym skrzyżowaniem (pociągi będą kursowy po wiadukcie kolejowym, a ruch drogowy zostanie poprowadzony pod wiaduktem).
Więcej szczegółów o zmianach w organizacji ruchu od 1 września można znaleźć tu:
Ogromne zmiany w organizacji ruchu na terenie Łabęd. Mieszkańców czeka 1,5 roku istotnych utrudnień
Inwestycja za blisko 600 mln zł
Efektem dużej inwestycji na stacji Gliwice Łabędy będzie lepszy dostęp do kolei dla mieszkańców. Usprawnią się przewozy towarowe w aglomeracji gliwickiej.
– Realizujemy zaawansowane prace na stacji Gliwice Łabędy oraz na linii kolejowej w stronę Pyskowic. Prowadzimy roboty torowe i sieciowe, montowane są nowe rozjazdy. Budujemy obiekty inżynieryjne, które umożliwią bezkolizyjne skrzyżowanie ruchu drogowego i kolejowego. Powstaje nowa nastawnia wyposażona w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Między stacjami Gliwice Łabędy a Gliwice Port układany jest nowy, zelektryfikowany tor. Prace są prowadzone przy utrzymanym ruchu pociągów – informuje rzeczniczka PKP PLK Katarzyna Głowacka.
Inwestycje, w zakresie kolejowym realizowanym przez PLK i drogowym prowadzonym przez gliwicki samorząd, wymagają ścisłej synchronizacji i współpracy. Z uwagi na szeroki zakres prac, planowane są zmiany w komunikacji.
Od 1 września br. w Łabędach obowiązuje nowy etap tymczasowej organizacji ruchu. Przejazd kolejowo-drogowy na przedłużeniu ul. Wolności został wyłączony z ruchu. – Jest to niezbędne dla kontynuacji rozpoczętych prac związanych z budową nowych peronów stacji Gliwice Łabędy. Docelowo, zamiast przejazdu w poziomie szyn powstanie bezkolizyjne skrzyżowanie z nowym układem drogowym i rondem pod torami, dzięki czemu zwiększy się bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Skróci się czas przejazdu na drugą stronę torów bez konieczności oczekiwania przed zamkniętymi rogatkami – mówi Głowacka.
Zmiany w komunikacji zostały uzgodnione z zarządcą dróg, miastem i policją. Dla kierowców przygotowano objazdy. Ruch pieszych będzie utrzymany. Informacje o zmianach w komunikacji miejskiej są dostępne na stronie ZTM. Szerzej, na podstawie informacji od ZDM i ZTM opisujemy je tu:
Komunikacja miejska w czasie zmian w organizacji ruchu. Część przystanków będzie wyłączona z obsługi
Poprawi się dostęp do kolei dla mieszkańców gliwickich Łabęd
Po zakończeniu realizacji zadania stacja Gliwice Łabędy zostanie przystosowana do obsługi wszystkich podróżnych. Wyposażona będzie w trzy wygodne perony z wiatami, ławkami, oświetleniem i nagłośnieniem. Przebudowany zostanie wiadukt kolejowy przy ul. Staromiejskiej, z którego możliwe będzie dojście do peronu 1 na stacji Gliwice Łabędy, skąd odjeżdżają pociągi w stronę Katowic i Kędzierzyna Koźla. Nowy wiadukt powstanie także nad ul. Strzelców Bytomskich. Obiekt zostanie połączony klatką schodową i windą z peronami 2 i 3, skąd można się dostać do Katowic, Pyskowic, Strzelec Opolskich i Opola. Stacja zostanie przystosowana także do obsługi dłuższych pociągów towarowych (do 750 m).
W ramach zadania planowana jest budowa nowego przystanku Gliwice Kopernik w rejonie estakady Jana Heweliusza. Dzięki temu zwiększy się dostępność kolei dla mieszkańców aglomeracji gliwickiej. Dostęp do przystanku z estakady zapewnią schody i windy, co ułatwi podróżowanie osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Inwestycja przewiduje modernizację ok. 40 km torów i sieci trakcyjnej oraz 90 rozjazdów. Prace obejmą także komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Rezultatem prac na stacji Gliwice Łabędy będzie lepszy dostęp do kolei dla mieszkańców. Zwiększy się komfort podróżowania pociągiem. Przejazd przez stację będzie odbywał się z wyższą prędkością – do 160 km/h dla pociągów pasażerskich i do 120 km/h dla towarowych. Sprawniejszy przewóz towarów umożliwi budowa nowego toru, który połączy stację Gliwice Łabędy ze stacją Gliwice Port z pominięciem stacji Gliwice. Projekt zwiększy rolę kolei jako ekologicznego transportu również w połączeniu z transportem rzecznym i morskim. Wyższy będzie poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym.
Gliwice Łabędy to ważna śląska stacja, przez którą przebiegają linie: z Katowic do Kędzierzyna Koźla (nr 137) oraz do Pyskowic (nr 135) i dalej do Strzelec Opolskich i Opola (linia nr 132), a także linia Gliwice – Gliwice Łabędy (nr 168). Przez Gliwice Łabędy przebiega międzynarodowy szlak kolejowy E30 łączący Niemcy, Polskę i Ukrainę.
– W listopadzie 2023 r. podpisaliśmy umowę z wykonawcą prac budowlanych – firmą Trakcja SA. Wartość prac to 583 mln zł netto ze środków budżetowych. Projekt powstaje we współpracy z miastem Gliwice. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2028 r. – przypomina rzeczniczka PKP PLK.
(żms)/PKP PLK
fot. Krzysztof Ścigała Polskie Linie Kolejowe