Konsorcjum EUROVIA-PRUiM wykona fragment zachodniej obwodnicy Gliwic. Prace mają ruszyć w styczniu

Najprawdopodobniej jeszcze w tym miesiącu rozpoczną się pierwsze prace przy budowie zachodniej obwodnicy Gliwic od ul. Rybnickiej do ul. Daszyńskiego. Miasto podpisało umowę z wykonawcą – konsorcjum firm Eurovia Polska i PRUiM.

Konsorcjum złożyło najkorzystniejszą ofertę w przetargu rozstrzygniętym w sierpniu zeszłego roku. Wybrane przez miasto firmy, Eurovia Polska i PRUiM, zaproponowały ok. 82,6 mln zł i na taką właśnie kwotę opiewa zawarta z nimi umowa. Jej podpisanie stało się możliwe po zakończeniu postępowania odwoławczego i zakończeniu kontroli uprzedniej Prezesa Zamówień Publicznych.

Termin realizacji inwestycji to 15 miesięcy od dnia podpisania umowy.

Przewidziany do budowy odcinek zachodniej obwodnicy Gliwic będzie liczył 3,4 km. Ma przebiegać polami w południowo-zachodniej części miasta, pomiędzy centrum, śródmieściem i osiedlem Sikornik a dzielnicą Ostropa i terenem wojskowym.

Fragment ten będzie w przyszłości częścią drogi krajowej nr 78 relacji Chałupki – Chmielnik, przejmując ruch i funkcję drogi krajowej z obecnego, obarczonego dużym natężeniem ruchu, pobliskiego odcinka „78”. Przyszły fragment zachodniej obwodnicy miasta ma mieć jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu.

Wyjątkiem będą skrzyżowania z ul. Daszyńskiego i Rybnicką, gdzie liczba jezdni zwiększy się do dwóch, dzięki czemu przepustowość ruchu będzie lepsza.

Rozbudowana ma być także ul. Rybnicka w rejonie skrzyżowania i węzła drogowego z A4 (do rozbudowy przewidziano odcinek o długości 0,6 km) i przebudowane fragmenty dróg poprzecznych: ul. Orkana i Wójtowska.

Powstaną również nowe skrzyżowania z ulicami: Ku Dołom, ul. Kosów i przedłużeniem ul. Biegusa oraz około 7,5 km dróg serwisowo-gospodarczych. Wybudowana zostanie infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.

Miasto chce zainwestować także w zatokę dla służb kontrolnych i budowę dwóch zatok z wagami samochodowymi.

Droga będzie oświetlona i wyposażona w urządzenia ITS (np. tablice zmiennej treści) oraz stację meteorologiczną. W celu ochrony korytarza ekologicznego (dolina potoku Doa) zaprojektowano zaś estakadę składającą się z dwóch przęseł o rozpiętości 32 metrów.

(żms)/MSI
mapa – UM Gliwice

od najnowszych    chronologicznie   najwyżej ocenione
black_horse
black_horse

Przecież ten wykonawca, po tym co odwalił na DTŚ powinien być już spalony na rynku takich prac. Jego referencje do dzisiaj odbijają się podróżnym w Zabrzu.

falco
falco

A jakie inne firmy zagwarantują, że nową drogę trzeba będzie co rok-dwa poprawiać, naprawiać, modernizować? PRUiM już powinien się brać za budowę od nowa drogi rowerowej przy ruinach teatru.

AndrzejD
AndrzejD

@falco
” A jakie inne firmy zagwarantują, że nową drogę trzeba będzie co rok-dwa poprawiać, naprawiać, modernizować? ”
Odpowiadam – firmy które są profesjonalistami w dziedzinie budowy a nie amatorami jak PRUiM
Czyli dla przykładu: Budimex, Strabag, Skanska, Polimex-Mostostal itp…. Jest trochę tych firm.
PRUiM nadaje się jedynie do wymiany piasku w piaskownicach na placach zabaw.

...
...

to był sarkazm, falco żartował z PRUiM (że specjalnie źle robi żeby móc poprawiać)

Do ZDM.
Do ZDM.

@falco
Cała Aleja Przyjaźni od Parku Chrobrego do Dworcowej tonie.
Nawierzchnia miała być przepuszczalna, a tu rowerzyści i przechodnie brodzą po wodzie.
Estetyka tego odcinka jest żałosna, jest brudny i szary kolor tej nawierzchni..
Co ZDM wymyślił, a PRUiM wykonał ?
Rzeczywiście droga nie do naprawy lecz do wymiany.

Renka
Renka

Jakby tablice zmiennej treści stawiali w polu, to miałyby dokładnie taki sam wpływ na jazdę samochodem. Kasa wartko przepływa z kieszeni podatnika do kolesiowych.

xxx
xxx

czyli, patrząc na inne remonty przeprowadzane w Glajwitz pod nadzorem naszych upośledzonych urzędasów (remont wiaduktów na Toszeckiej, Tarnogórskiej, remont ul. Andersa, Jagiellońskiej, remont zapory w porcie …) ten też będzie opóźniony o 3-4 lata, a koszt przekroczony 10-cio krotnie.

RamPamPam
RamPamPam

Licząc bardzo wypoczynkowo dla wykonawcy 20 dni pracy w miesiącu,to przez 15 miesięcy,wychodzi 300 dni roboczych,co daje około 88 metrów dziennie. Japońscy inżynierowie otwierają skośne oczy że zdumienia.

Olo
Olo

a co ci do tego ?

AndrzejD
AndrzejD

@Olo
…może to, że to my płacimy za nieudolność dyletantów i amatorów z PRUiM-u i Eurovii.
Pokazali już co potrafią, budując kawałek DTŚ-ki który w ramach gwarancji nadaje się do rozbiórki i wybudowania od nowa.
Po za tym, widzieliśmy jak te kanalie robiły remont wiaduktów na Toszeckiej i Tarnogórskiej

xxx
xxx

Ile to konsorcjum firm Eurovia Polska i PRUiM odpaliło pod stołem za to zlecenie? Po fuszerce na DTŚ, które nie nadaje się do naprawy, tylko do rozbiórki i budowy od podstaw, po jajach przy remoncie wiaduktów na Toszeckiej i Tarnogórskiej, powinni co najwyżej dostawać zlecenia na wybrukowanie podjazdów pod dom. Choć osobiście pod mój to bym chyba tylko się zgodził, jakby było za darmo….

Gliwiczanin
Gliwiczanin

tylko nie róbicie tego jak dts bo poprawiane jest do du.. nadal

Imię
Imię

Właśnie dlatego wygrał duet Eurovia i Pruim, żeby nawierzchnia była o charakterze falistym (żeby nie powiedzieć fallicznym), a guliki konsekwentnie pozapadane.

Alex
Alex

Wiele lat spędziłem w firmach tworzących drogi i tunele głównie Włochy, Niemcy, Norwegia. Tam robiliśmy tunele w skale które były tańsze niż tunele wykopywane w Polsce w ziemi. Tam zarabialiśmy kilka tysięcy euro, polacy kilka tyś złotych. Drodzy rodacy jak wy to robicie że macie wyższe koszty budowy niż niemcy, norwedzy, ludzie tutaj zarabiają mniej a jakość jest dużo gorsza. Po tym co odwaliliście na odcinku DTS to ludzie w Norwegii nie wyszli by z kryminału. Tutaj robią kolejne drogi. Jest to dla mnie niepojęte. Co ciekawe za granicą spotykam wielu polaków niemal na każdym stanowisku i cieszą się ogromnym… Czytaj więcej »

Xsenofob
Xsenofob

Jeżeli rzeczywiście jest mowa o styczniu bieżącego roku – to bardzo dobra wiadomość. Wreszcie coś ruszy i miasto przynajmniej trochę się odkorkuje.

xxx
xxx

naiwny ………

Taki mamy klimat.
Taki mamy klimat.

A zdjęcie pokazuje fragment przy ul. Sowińskiego !!! To o czym mowa ?

Z tym odcinkiem, to porażka urzędu.

Nawet uwarunkowania środowiskowe nie umieją zrobić.

AMF
AMF

Tak, szczególnie dobra dla mieszkańców np Jagielońskiej.
Budowanie dróg które zmniejszają korki – to jak Yeti każdy o tym gada a nikt takiej drogi nie widział. Gdy rozumu nie staje to wiara zostaje.

Bronisław
Bronisław

82.6 miliona za co …?????

Tomek
Tomek

W końcu Frankiewicz się obudził. Inwestycja miala zostać już zrealizowana prawie 20 lat temu.

Joe
Joe

20 lat temu? Mi się też wydawało, że ten projekt pochodzi z zamierzchłych czasów i nie przystaje do obecnej rzeczywistości (patrz mój komentarz powyżej).

Urko
Urko

Fascynują mnie kąty proste. Zwłaszcza te, widoczne na załączonej do artykułu mapie. Te, na skrzyżowaniu “obwodnicy” z ul. Rybnicką , sugerujące istnienie w tym miejscu sygnalizacji świetlnej, przejść dla pieszych itd. Po 2 latach od ukończenia “obwodnicy” ogłosi się przetarg na opracowanie i analizę problemu tworzenia się w tym miejscu korków.
“Obwodnica” w cudzysłowie, bo o ile 20 lat temu rzeczywiście taką mogła być, to teraz będzie po prostu kolejna ulicą śródmiejską .

mieszczuch
mieszczuch

Najbardziej kontrowersyjna także oczekiwana inwestycja drogowa od wielu , wielu lat będąca tylko kiełbasą wyborczą obecnego prezydenta który dużo wcześniej wolał postawić halę bankrut ale lepiej późno niż wcale , pożyjemy zobaczymy co z tego wyniknie.

Joe
Joe

Dlaczego ta droga nie przebiega bliżej autostrady a z dala od osiedli? W przyszłości będzie dusić rozrastające się miasto a pas pomiędzy obwodnicą a autostradą pozostanie niewykorzystany albo zabudowany blaszanymi marketami.

aniołek
aniołek

@Joe – No nie wiem, jak na razie miasto się zwija.

Joe
Joe

Ludzi ubywa ale jednorodzinnych domów przybywa.

AMF
AMF

Domków przybywa na wsiach ewentualnie na przedmieściach o takim charakterze.
W miastach coraz więcej terenów pożera motorak.

Joe
Joe

Obszar między Rybnicką a Daszyńskiego mogłyby zostać przeznaczony na zabudowę mieszkalną a częściowo na park/teren zielony – zamiast tego obwodnica podzieli go na dwie części. Teren między obwodnicą a autostradą będzie można wykorzystać tylko w celach przemysłowych. Jak dla mnie kiszka…

tak
tak

będzie atrakcyjny teren pod blaszaki do sprzedania

Ampuła
Ampuła

Cóż po obwodnicach spod igły, jak w środku zostają zamknięte kwartały działkowskiej nędzy i brzydoty, zarosłe slumsami z nakrytego papą gruzu i ćwierćmieszkalnymi osiedlami bud na kurzych łapach.

bzite
bzite

kanapowa pierdoła w akcji

Przem
Przem

Uwaga-prace już są rozpoczęte w polu przy cmentarzu na Wójtowej Wsi. Maszyny wjechałypod koniec zeszłego tygodnia.

Olo
Olo

Krok po kroku, krok po kroczku :)

AndrzejD
AndrzejD

…to w tym tempie, rozgrzebany remont Jagiellońskiej, skończą może za 5 lat
…choć, nie – trochę szybciej – tuż przed następnymi wyborami żeby jelenie widziały że “Gliwice dynamicznie się rozwijają” i tak w ogóle, to frankiewicz jest dobrym gospodarzem, więc trza na chłopa głosować.

jurek
jurek

Na ten odcinek który jest na zdjęciu to UE pieniądze dawno dała teraz nie ma za co wybudować bo zostały skonsumowane

SGx3
SGx3

Nius dla tych co to się wczoraj urodzili lub do Gliwic sprowadzili.
Papier, a raczej serwer wszystko przyjmie…

Jaro
Jaro

Pytanie. Napisane jest “Powstaną również nowe skrzyżowania z ulicami: Ku Dołom, ul. Kosów i przedłużeniem ul. Biegusa oraz około 7,5 km dróg serwisowo-gospodarczych”. Czy ja dobrze widzę, że nikt nie zauważył albo ja się mylę, że ma powstać nowa droga obwodnica – ku dołom przy okazji ? Wyprowadźcie mnie z błędu proszę.

Axel F
Axel F

Projekt obwodnicy jest do ….
Po 1 obwodnica powinna łączyć się z DTS poprzez Panewnicką, a nie wpuszczać dodatkowy ruch na okrężną.
Wystarczy kilka pojazdów żeby zablokować rondo.
Po 2 na Bojkowskiej powstaje duże centrum magazynowe. Czy ktoś uwzględnił kolejne TIR ?
Po 3 na rondzie turbinowym ciężko jest zawrócić TIR
Po 4 dlaczego obwodnica kończy się na Sowińskiego i Andersa i biegnie do węzła D88 DTŚ gdzie już obecnie są korki.
Obwodnica powinna przebiegać dalej od Sowińskiego do Kresowej. ( Chata Polaka )
Wtedy cała strefa omija Andersa, Łabędzką, Kozielską

Bogusia
Bogusia

Najwyższa pora na połączenie Sowińskiego z Kozielską. Działkowicze mogą zmienić lokalizację swojej “oazy”.

ja234
ja234

No to auteczkowcy będą kwiczeć z radości.Nareszcie powstanie droga dla auteczek.O ile powstanie.W końcu już 30 lat budują i nie mogą wybudować.W pisiorskim tempie będą się grzebać z tym co najmniej 2 lata.