KZK GOP, MZK Tychy oraz MZKP Tarnowskie Góry integrują się. Skorzystają pasażerowie

Metropolia coraz bliżej zintegrowania transportu publicznego. Zgromadzenie wyraziło zgodę na przejęcie KZK GOP, MZK Tychy i MZKP Tarnowskie Góry.

Zamiast trzech organizatorów transportu publicznego – jeden, Zarząd Transportu Metropolitalnego, od którego będzie zależeć m.in. tworzenie i modyfikowanie rozkładów jazdy czy ustalanie przebiegu linii. Pełna integracja transportu publicznego w GZM jest już coraz bliżej.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]W poniedziałek (15 października) Zgromadzenie Metropolii wyraziło zgodę na przejęcie wszelkich praw i obowiązków KZK GOP, MZK Tychy oraz MZKP Tarnowskie Góry.[/perfectpullquote]

– Jesteśmy już niemal na końcu sfinalizowania tego wielkiego procesu, jakim jest pełna integracja dotychczas funkcjonujących związków komunikacyjnych, w jeden, metropolitalny – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.


W poniedziałek sfinalizowane zostało również podpisanie porozumień ze wspominanymi związkami komunikacyjnymi ws. przekazania Metropolii zadań organizatora transportu publicznego.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Cały proces związany z integracją komunikacji w Metropolii, rozpoczął się już 1 stycznia 2018 roku, czyli w dniu, gdy GZM rozpoczęła realizację swoich ustawowych zadań.[/perfectpullquote]

Tego dnia weszły w życie wspólne taryfy dla biletów jednorazowych oraz zaczęły obowiązywać bezpłatne przejazdy dla dzieci i młodzieży do 16 lat, natomiast od 1 kwietnia – ujednolicona została taryfa dla biletów okresowych.

– Kiedy już KZK GOP, MZK Tychy oraz MZKP Tarnowskie Góry zostaną przejęte przez ZTM, to Metropolia właśnie będzie odpowiadać m.in. za projektowanie rozkładów jazdy czy ustalanie przebiegu tras poszczególnych linii. Z punktu widzenia organizatora komunikacji miejskiej na tak dużym obszarze, istotnym jest również ujednolicenie zasad finansowania i rozliczeń. Oznacza to, że wszystkie działania będą mogły przebiegać znacznie sprawniej, szybciej i skuteczniej – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM, który w Metropolii odpowiada za sprawy związane z transportem publicznym.

W Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii funkcjonuje prawie 440 linii autobusowych, tramwajowych i trolejbusowych, obsługujących łącznie prawie 7 tys. przystanków. Każdego dnia w trasie jest ok. 1,1 tys. autobusów oraz 170 tramwajów. Tychy są jednym z trzech polskich miast, gdzie wciąż funkcjonują trolejbusy – codziennie jeździ tam 17 tego typu pojazdów.

(żms)/informacje prasowe