Megatransport na autostradach A4 i A1. „Tak dużych elementów po polskich drogach jeszcze nie przewożono”

Megatransport maszyny do drążenia tuneli przejedzie autostradami A4 i A1. Utrudnienia drogowe z tym związane wystąpią w nocy z 12 na 13 listopada i z 13 na 14 listopada. Kolumna 5 ponadnormatywnych, bardzo ciężkich pojazdów będzie poruszała się z prędkością 10 km/h.

 

  • Już 10 listopada (czwartek) została wyłączona z ruchu łącznica węzła Sośnica Gliwice na relacji A4 z kierunku Wrocławia w kierunku A1 do Łodzi.
  • Utrudnienia 12/13 listopada wystąpią na odcinku węzeł Opole Zachód – węzeł Strzelce Opolskie – Żernica (dla obu kierunków ruchu) między godz. 22.00 a 6.00;
  • 13/14 listopada, między godz. 22.00 a 6.00, kolumna pojazdów pojedzie z Żernicy do węzła Sośnica i dalej A1 do Woźnik.
  • Konwoje będą posiadać specjalistyczne zabezpieczenie – to tablice VMS (znaki zmiennej treści), a także mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną. Ruchem na drogach będą kierować piloci, a konwój obstawi policja.

Tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica w woj. podkarpackim drążony będzie przez specjalną maszynę o długości 112 m i średnicy tarczy 15,2 m. Ten olbrzymi „kret” transportowany jest z Hiszpanii w elementach. Część bezpośrednio drogą lądową na ciężarówkach, a największe elementy przypłynęły do Polski statkiem. Ze Szczecina do Opola przetransportowane zostały barkami i pontonami po Odrze, a dalej pojadą lądem, co będzie wiązać się z utrudnieniami w ruchu dla użytkowników dróg.

Wielomiesięczne przygotowania

Transport maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine), który wyruszy w nocy z 11 na 12 listopada, to wyjątkowe przedsięwzięcie pod względem logistycznym i technicznym przygotowywane od wielu miesięcy przez wyspecjalizowane firmy.


Maszynę rozłożono na części, ale i tak niektóre z jej elementów mają duże rozmiary i wagę, co jest dodatkowym utrudnieniem w transporcie kołowym. Tak dużych elementów jeszcze po polskich drogach nie przewożono.

Wybór trasy nie był przypadkowy – to parametry ładunku i konkretnych obiektów inżynierskich były kluczowe dla jej wyznaczenia. Wymagało to m.in. wykonania 401 ekspertyz obiektów mostowych, w czym uczestniczyła m.in. Politechnika Śląska.

Utrudnienia drogowe podzielone na etapy

Poniżej przedstawiamy plan przejazdu na początkowe trzy dni wraz z listą utrudnień na trasie, z którymi muszą się liczyć użytkownicy dróg.

  • Noc z 11 na 12 listopada (piątek/sobota)

Trasa przejazdu 

Kolumna pojazdów wyjedzie z Portu Famet w piątek (11 listopada) o godz. 22:00 i poruszać się będzie ul. Berylową i Oświęcimską. Kolejno drogą wojewódzką nr 423 (DW423) konwój przejedzie przez miejscowości Przywory i Chorula oraz dalej DW424 w kierunku wjazdu na autostradę A4 w okolicach węzła Krapkowice. Dzienny postój zaplanowano na tymczasowej drodze dojazdowej.

Spodziewane utrudnienia

Na tym odcinku transport będzie się poruszał między godziną 22:00 a 2:00 z maksymalną prędkością 10 km/h, całą szerokością jezdni, zajmując dwa pasy ruchu.

Kierowcy, w miarę możliwości, proszeni są o korzystanie z tras alternatywnych.

Konwoje będą posiadać specjalistyczne zabezpieczenie. Będą to m.in. tablice VMS (znaki zmiennej treści), mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną, piloci kierujący ruchem.

  • Noc z 12 na 13 listopada (sobota/niedziela)

Trasa przejazdu

W sobotę (12 listopada) o godz. 22:00 kolumna pojazdów wjedzie na autostradę A4 na wysokości węzła Krapkowice. W tym czasie autostrada A4 (km 249) zostanie zamknięta pomiędzy węzłami Opole Południe i Krapkowice w obu kierunkach na około godzinę. Bieżące informacje o utrudnieniach będą wyświetlane na tablicach zmiennej treści ze wskazaniem węzłów, na których można będzie zjechać na drogi alternatywne.

Od godzin popołudniowych, w sobotę (12 listopada), wystąpią na tym odcinku (km 249) utrudnienia związane z demontażem barier ochronnych w pasie rozdziału. W kierunku Katowic i Wrocławia nastąpi zwężenie lewego pasa ruchu – kierowcy będą mogli się poruszać prawym pasem. Taka zmiana organizacji ruchu będzie obowiązywała do wczesnych godzin porannych w niedzielę (13 listopada).

Na wysokości Góry św. Anny (około godz. 00:30) zaplanowano 45-minutowy postój konwoju. Około godziny 3:00 (13 listopada) konwój z elementami maszyny TBM wjedzie na teren województwa śląskiego, gdzie postój dzienny zaplanowano na parkingu za PPO Żernica.

Spodziewane utrudnienia 

Na odcinku woj. opolskiego w ciągu autostrady A4 transport będzie się poruszał między godziną 22:00 a 3:00 rano z maksymalną prędkością 10 km/h, całą szerokością jezdni.

Kierowcy, w miarę możliwości, proszeni są o korzystanie z tras alternatywnych. Konwoje będą posiadać specjalistyczne zabezpieczenie. Będą to m.in. tablice VMS (znaki zmiennej treści), mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną oraz piloci kierujący ruchem.

  • Noc z 13 na 14 listopada (niedziela/poniedziałek)

Trasa przejazdu 

W niedzielę (13 listopada) około godziny 22:00 transport rusza dalej i będzie trwał aż do dotarcia do następnego miejsca postoju wyznaczonego na MOP Woźniki, co planowane jest w godzinach porannych 14 listopada (poniedziałek). Z przejazdem po tym odcinku wiążą się największe utrudnienia w województwie śląskim. Kolumna transportowa bowiem przejedzie przez największy w Polsce węzeł autostradowy na połączeniu A4 i A1 w Gliwicach.

Spodziewane utrudnienia

Już 10 listopada (czwartek) została wyłączona z ruchu łącznica węzła Sośnica Gliwice na relacji A4 z kierunku Wrocławia w kierunku A1 do Łodzi. Jej wyłączenie z ruchu spowodowane było koniecznością demontażu kolidującej z transportem infrastruktury autostrady, między innymi jej oświetlenia. Objazd wyznaczono łącznicami węzła w kierunku Gliwice a dalej w kierunku Łodzi. Usunięcie tej zmiany organizacji ruchu nastąpi 16 listopada (środa).

Zachowaj ostrożność

Tak dużych elementów jeszcze po polskich drogach nie przewożono. GDDKiA apeluje do wszystkich kierowców o ostrożność i stosowanie się do znaków oraz wprowadzanej na czas przejazdu zmienionej organizacji ruchu.

(żms)/mat. GDDKiA
fot. GDDKiA