Megatransport maszyny do drążenia tuneli przejedzie autostradami A4 i A1. Utrudnienia drogowe z tym związane wystąpią w nocy z 12 na 13 listopada i z 13 na 14 listopada. Kolumna 5 ponadnormatywnych, bardzo ciężkich pojazdów będzie poruszała się z prędkością 10 km/h.
- Już 10 listopada (czwartek) została wyłączona z ruchu łącznica węzła Sośnica Gliwice na relacji A4 z kierunku Wrocławia w kierunku A1 do Łodzi.
- Utrudnienia 12/13 listopada wystąpią na odcinku węzeł Opole Zachód – węzeł Strzelce Opolskie – Żernica (dla obu kierunków ruchu) między godz. 22.00 a 6.00;
- 13/14 listopada, między godz. 22.00 a 6.00, kolumna pojazdów pojedzie z Żernicy do węzła Sośnica i dalej A1 do Woźnik.
- Konwoje będą posiadać specjalistyczne zabezpieczenie – to tablice VMS (znaki zmiennej treści), a także mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną. Ruchem na drogach będą kierować piloci, a konwój obstawi policja.
Tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica w woj. podkarpackim drążony będzie przez specjalną maszynę o długości 112 m i średnicy tarczy 15,2 m. Ten olbrzymi „kret” transportowany jest z Hiszpanii w elementach. Część bezpośrednio drogą lądową na ciężarówkach, a największe elementy przypłynęły do Polski statkiem. Ze Szczecina do Opola przetransportowane zostały barkami i pontonami po Odrze, a dalej pojadą lądem, co będzie wiązać się z utrudnieniami w ruchu dla użytkowników dróg.
Wielomiesięczne przygotowania
Transport maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine), który wyruszy w nocy z 11 na 12 listopada, to wyjątkowe przedsięwzięcie pod względem logistycznym i technicznym przygotowywane od wielu miesięcy przez wyspecjalizowane firmy.
Maszynę rozłożono na części, ale i tak niektóre z jej elementów mają duże rozmiary i wagę, co jest dodatkowym utrudnieniem w transporcie kołowym. Tak dużych elementów jeszcze po polskich drogach nie przewożono.
Wybór trasy nie był przypadkowy – to parametry ładunku i konkretnych obiektów inżynierskich były kluczowe dla jej wyznaczenia. Wymagało to m.in. wykonania 401 ekspertyz obiektów mostowych, w czym uczestniczyła m.in. Politechnika Śląska.
Utrudnienia drogowe podzielone na etapy
Poniżej przedstawiamy plan przejazdu na początkowe trzy dni wraz z listą utrudnień na trasie, z którymi muszą się liczyć użytkownicy dróg.
- Noc z 11 na 12 listopada (piątek/sobota)
Trasa przejazdu
Kolumna pojazdów wyjedzie z Portu Famet w piątek (11 listopada) o godz. 22:00 i poruszać się będzie ul. Berylową i Oświęcimską. Kolejno drogą wojewódzką nr 423 (DW423) konwój przejedzie przez miejscowości Przywory i Chorula oraz dalej DW424 w kierunku wjazdu na autostradę A4 w okolicach węzła Krapkowice. Dzienny postój zaplanowano na tymczasowej drodze dojazdowej.
Spodziewane utrudnienia
Na tym odcinku transport będzie się poruszał między godziną 22:00 a 2:00 z maksymalną prędkością 10 km/h, całą szerokością jezdni, zajmując dwa pasy ruchu.
Kierowcy, w miarę możliwości, proszeni są o korzystanie z tras alternatywnych.
Konwoje będą posiadać specjalistyczne zabezpieczenie. Będą to m.in. tablice VMS (znaki zmiennej treści), mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną, piloci kierujący ruchem.
- Noc z 12 na 13 listopada (sobota/niedziela)
Trasa przejazdu
W sobotę (12 listopada) o godz. 22:00 kolumna pojazdów wjedzie na autostradę A4 na wysokości węzła Krapkowice. W tym czasie autostrada A4 (km 249) zostanie zamknięta pomiędzy węzłami Opole Południe i Krapkowice w obu kierunkach na około godzinę. Bieżące informacje o utrudnieniach będą wyświetlane na tablicach zmiennej treści ze wskazaniem węzłów, na których można będzie zjechać na drogi alternatywne.
Od godzin popołudniowych, w sobotę (12 listopada), wystąpią na tym odcinku (km 249) utrudnienia związane z demontażem barier ochronnych w pasie rozdziału. W kierunku Katowic i Wrocławia nastąpi zwężenie lewego pasa ruchu – kierowcy będą mogli się poruszać prawym pasem. Taka zmiana organizacji ruchu będzie obowiązywała do wczesnych godzin porannych w niedzielę (13 listopada).
Na wysokości Góry św. Anny (około godz. 00:30) zaplanowano 45-minutowy postój konwoju. Około godziny 3:00 (13 listopada) konwój z elementami maszyny TBM wjedzie na teren województwa śląskiego, gdzie postój dzienny zaplanowano na parkingu za PPO Żernica.
Spodziewane utrudnienia
Na odcinku woj. opolskiego w ciągu autostrady A4 transport będzie się poruszał między godziną 22:00 a 3:00 rano z maksymalną prędkością 10 km/h, całą szerokością jezdni.
Kierowcy, w miarę możliwości, proszeni są o korzystanie z tras alternatywnych. Konwoje będą posiadać specjalistyczne zabezpieczenie. Będą to m.in. tablice VMS (znaki zmiennej treści), mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną oraz piloci kierujący ruchem.
- Noc z 13 na 14 listopada (niedziela/poniedziałek)
Trasa przejazdu
W niedzielę (13 listopada) około godziny 22:00 transport rusza dalej i będzie trwał aż do dotarcia do następnego miejsca postoju wyznaczonego na MOP Woźniki, co planowane jest w godzinach porannych 14 listopada (poniedziałek). Z przejazdem po tym odcinku wiążą się największe utrudnienia w województwie śląskim. Kolumna transportowa bowiem przejedzie przez największy w Polsce węzeł autostradowy na połączeniu A4 i A1 w Gliwicach.
Spodziewane utrudnienia
Już 10 listopada (czwartek) została wyłączona z ruchu łącznica węzła Sośnica Gliwice na relacji A4 z kierunku Wrocławia w kierunku A1 do Łodzi. Jej wyłączenie z ruchu spowodowane było koniecznością demontażu kolidującej z transportem infrastruktury autostrady, między innymi jej oświetlenia. Objazd wyznaczono łącznicami węzła w kierunku Gliwice a dalej w kierunku Łodzi. Usunięcie tej zmiany organizacji ruchu nastąpi 16 listopada (środa).
Zachowaj ostrożność
Tak dużych elementów jeszcze po polskich drogach nie przewożono. GDDKiA apeluje do wszystkich kierowców o ostrożność i stosowanie się do znaków oraz wprowadzanej na czas przejazdu zmienionej organizacji ruchu.
(żms)/mat. GDDKiA
fot. GDDKiA
Mnie bardziej ciekawi, ile firma przewożąca płaci za taki transport administratorom dróg i autostrad. I nie ma tu żadnego podtekstu złośliwego, a tylko czysta ciekawość. Szkoda, że nie ma takiej informacji.
Uwerz, że dużo. Niezbędne są wcześniejsze pozwolenia, lokalny konwojent, uzgodnienia trasy.
i te bramki na a4 które uniemożliwiają przewożenie gabarytów. Co za debilizm.
oooooo, a mnie ciekawi czy ludzie jadacy w tym czasie A4 dalej beda czasie placic za przejazd.
W tym chorym kraju pewnie tak :D
Trzeba być poważnie nieogarniętym, żeby w tym czasie pchać się na drogę przejazdu konwoju.
Przeworzono i to nie raz .Nie piszcie głupot.
przejechali, wyglądało majestatycznie, albo jak kto woli, przypominało świtę Mikołaja we mgle :)
Kompletna paranoja. Podobny kret wiercił tunel pod martwą Wisłą w Gdańsku. Dopłynął w elementach i został złożony i pospawany w ciągu dwóch tygodni na budowie przy niewielkich kosztach.Takie są budowy za obecnych decydentów!!!
sam piszesz, że w Gdańsku, tam chyba mógł łatwiej dopłynąć nie wydaje Ci się?
Byłam pewna, że to 180cio metrowy metalowy krzyż. Tak bardzo potrzebny przy naszym dworcu kolejowym.
Ludzie pletą co chcą słyszeć.
„Tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica w woj. podkarpackim”
I jadą w kierunku na Częstochowę ?
PS. Parafrazując przy okazji Katona Starszego Cenzora , „Ceterum censeo PiSem esse destructam”
Dobrze się czujesz, widzę, że gauleiter na Polskę cię oczadził
…jadą na Czet, Waw i Lbl dlatego że ten gabaryt nie zmieści się przez bramki na A4 w Mysłowicach i w Baliach
Ano fakt. Umknęło mi. Poza tym stalexportowa nawierzchnia pewnie by tego nie wytrzymała.
Kolejny twój cytat o Kartaginie bez Kartaginy…. Masturbujesz się przy tym wpisie?
Ruch drogowy w tempie 10 km/h to marzenie terrowerystów, Mędrców Sajgonu, kniejarzy miejskich i piewców skrzyżowań wyniesionych. Niech się wlecze kondukt i zamiera gospodarka!