Budowa nowej Komendy Miejskiej w Ligocie Zabrskiej potrwa co najmniej 5 lat. Przeprowadzono już proces projektowy dla tej inwestycji, pozyskano także pozwolenie budowlane. Na razie na tym koniec, bo Śląska Policja nie posiada środków finansowych – te musiałaby zapewnić Komenda Główna.
Gdy w 2021 roku miasto zawarło porozumienie z policją, które zakładało przekazanie wartych ponad 4,5 mln zł działek pod budowę nowych siedzib dla Komendy i V komisariatu, wydawało się, że rozpoczęcie prac to tylko kwestia czasu. Minęły jednak 4 lata, a na “placu budowy” nie wbito nawet łopaty.
Tymczasem mamy mniej więcej półmetek okresu, w którym powinna zakończyć się realizacja obu przedsięwzięć – grunty miejskie podarowano bowiem tej formacji na rzecz realizacji celu publicznego do końca 2028 roku. Czy te obiekty mają w ogóle szansę na powstanie?
Działki stoją, jak stały… puste. Policji zostaną 3 lata
O tym, że obecna siedziba Komendy Miejskiej Policji przy ul. Powstańców Warszawy nie spełnia standardów obiektu użyteczności publicznej, wiadomo od dawna. Najpierw planowano jej remont, ostatecznie bardziej uzasadniona ekonomicznie okazała się budowa nowego budynku, który byłby nowoczesny i funkcjonalny zarówno dla petentów, jak i samych policjantów.
To przewidziano na terenie o powierzchni ponad 28,5 tys. m2, na zbiegu ulic Górnej i św. Jacka w Ligocie Zabrskiej. Choć policjanci z Komendy wyprowadziliby się poza centrum miasta, to obiekt byłby zlokalizowany w pobliżu przystanków autobusowych i zjazdów na DTŚ i autostradę A1, zatem byłby dosyć dobrze skomunikowany, przynajmniej z częścią innych dzielnic miasta.
Nową siedzibę mieli zyskać także policjanci z Sośnicy. V komisariat policji, działający obecnie przy ul. Wawelskiej, planowano przenieść na ul. Wielicką – na teren obok pawilonu handlowego, gdzie niegdyś mieściło się Tesco.
Tymczasem, mimo upływu czterech lat, w obu inwestycjach fizycznie nic się nie dzieje. O powód tego stanu rzeczy pytał niedawno radny Jan Pająk. Z informacji, jakie uzyskał w Komendzie Wojewódzkiej w Katowicach wynika, że budowa została wstrzymana ze względu na brak środków finansowych.
– W związku z obecnie trwającymi pracami Zespołu ds. poprawy warunków pełnienia służby przez funkcjonariuszy służb podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez niego nadzorowanych Komenda Wojewódzka Policji w Katowicach ujęła w wykazie potrzeb m.in. budowę nowej siedziby Komendy Miejskiej Policji w Gliwicach, jako potrzeby związane z budownictwem służbowym na lata 2026-2029 – poinformował asp. Michał Tomanek z biura prasowego śląskiego garnizonu policji.
W przypadku uwzględnienia przez Komendę Główną Policji wskazanej inwestycji w planie finansowania – KWP w Katowicach podejmie dalsze kroki celem realizacji zadania w tym do wyłonienia wykonawcy (…). Zważając na charakter zaprojektowanego kompleksu obiektów, realizacja tak dużej inwestycji, jaką jest budowa nowej siedziby KMP w Gliwicach potrwa co najmniej 5 lat
– dodał Tomanek.
Rzecz w tym, że działki pod budowę Komendy i komisariatu V zostały przekazane na realizację celu publicznego, co powinno nastąpić w określonym terminie. Ten, zgodnie z umową darowizny zawartą pomiędzy miastem a policją, upłynie wraz z końcem 2028 roku.
– Poprzez realizację celu należy rozumieć uzyskanie w ww. terminie pozwolenia na użytkowanie obiektów. W przypadku, gdy cel nie zostanie zrealizowany darowizna podlega odwołaniu – wyjaśnił dyrektor Wydziału Gospodarki Nieruchomościami UM, Michał Drabik, w korespondencji z radnym Pająkiem. O ile inwestycje trafią do budżetu policji na 2026 rok, zostaną jeszcze 3 lata na ich realizację.
– W związku ze zbliżającym się terminem wykorzystania nieruchomości, określonych w aktach notarialnych darowizn, KWP w Katowicach planuje wystąpić do Prezydenta Miasta Gliwice z wnioskiem o prolongatę terminu wywiązania się z zapisów zawartych w przedmiotowych aktach notarialnych darowizn – zapewnia zapytany o tę sprawę przedstawiciel Śląskiej Policji.
Jest pozwolenie budowlane, ale… jedno
Złożony przez KWP w Katowicach wniosek o wydanie pozwolenia na budowę nowej Komendy Miejskiej w Gliwicach (wraz z zaplanowanym w tym budynku Zarządem Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości) w połowie sierpnia ub. roku uzyskał pozytywną decyzję urzędników. Na stronie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego nie znaleźliśmy podobnego wniosku w sprawie budowy V komisariatu.
Komenda Wojewódzka Policji w Katowicach podejmuje działania mające na celu uwzględnienie zadania w przyszłych planach inwestycyjnych oraz pozyskanie środków finansowych na realizację inwestycji, jednak uzależnione jest to od dysponenta środków wyższego stopnia, tj. Komendy Głównej Policji
– wyjaśnia Tomanek.
W Gliwicach w ostatniej dekadzie udało się sfinalizować jedną dużą inwestycję budowlaną dla policji. III komisariat, który niegdyś działał w pomieszczeniach wiekowego budynku przy ulicy Akademickiej, przeniesiono do wybudowanego od podstaw (także na działce przekazanej przez samorząd) obiektu przy ulicy Pszczyńskiej. Przedsięwzięcie, które zrealizowano w ramach rządowego Programu Standaryzacji Komend i Komisariatów Policji, ostatecznie zakończono w 2016 roku. Pochłonęło blisko 15 mln zł.
Oprócz tego, dwa lata później, nakładem ok. 1,7 mln zł wykonano termomodernizację budynku I komisariatu policji przy ulicy Kościelnej.
Żaneta Mrozek-Siewierska
fot. 24gliwice