Odcinek zachodniej obwodnicy Gliwic, który połączy ulicę Daszyńskiego z ul. Okulickiego i Sowińskiego, ma być gotowy na początku przyszłego roku. Powstaje na razie droga jednojezdniowa, jednak w przyszłości może się to zmienić.

 
Postęp prac na placu budowy jest dobrze widoczny – m.in. wyasfaltowano już częściowo jezdnie przyszłej drogi. Trwają ostatnie roboty związane ze stabilizacją terenu na obiektach mostowych, a także kanalizacją deszczową. Oprócz tego uformowano dwa z pięciu zbiorników retencyjnych, które będą zbierać wody opadowe z drogi.

Fragment na wysokości skrzyżowania z ul. Sowińskiego.

Asfalt jest już na prawie całej długości, od skrzyżowania z ulicą Sowińskiego do ul. Daszyńskiego. W niedzielne popołudnie licznie z utwardzonej nawierzchni korzystali spacerowicze i rowerzyści. Do aktywności w tym miejscu jednak jeszcze nie namawiamy, należy bowiem pamiętać, że to wciąż jest plac budowy.


Nasyp i tunel pod obwodnicą. To jedyny jeszcze nieutwardzony odcinek bez asfaltu.

Gotowe są dwie z sześciu zatok autobusowych, przygotowywanych pod przyszłe połączenia komunikacji miejskiej. Trwają prace związane z formowaniem skarp i rowów. Na całej długości powstającej obwodnicy ustawione też zostały fundamenty pod słupy oświetlenia ulicznego (ma zostać wykorzystywane energooszczędne oświetlenie LED).

Powstający odcinek będzie drogą jednojezdniową, z jednym pasem ruchu w każdą stronę, z możliwością dobudowy w przyszłości drugiej jezdni (teren przeznaczony pod budowę drugiego pasa jezdni pokryć ma na razie łąka kwietna).

Na obu końcach odcinka przewidziano skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Wybudowana zostanie również tarcza skrzyżowania z przyszłą obwodnicą dzielnicy Ostropa.

Obwodnica Ostropy odciąży ul. Daszyńskiego. Po kilkunastu latach miasto wraca do planów jej budowy

W najbliższym czasie kierowców czekają niewielkie utrudnienia w związku z koniecznością budowy wyspy rozdzielającej na ul. Okulickiego. Na okres około 2 tygodni powróci wówczas ruch wahadłowy. Należy liczyć się również z kilkudniowymi utrudnieniami w związku z układaniem ostatniej warstwy ścieralnej na skrzyżowaniu ulic Sowińskiego/Okulickiego.

Czas na ciągi pieszo-rowerowe

Do końca listopada – o ile warunki pogodowe będą sprzyjające – planowane jest ułożenie ostatniej warstwy asfaltu na jezdni głównej i drogach technicznych oraz na ciągu pieszo-rowerowym od strony ul. Sowińskiego (bezpieczny przejazd dla jednośladów uzupełnią drogi serwisowe wzdłuż obwodnicy).

Perspektywa na ul. Daszyńskiego i gotowy fragment obwodnicy do ul. Rybnickiej. Co ciekawe, działa już sygnalizacja świetlna….

Docelowo na skrzyżowaniu nowej części obwodnicy z ulicami Okulickiego i Sowińskiego działać będzie sygnalizacja świetlna, która zostanie włączona do inteligentnego systemu sterującego, pozwalającego na zarządzanie ruchem drogowym.

Z kolei w okolicy skrzyżowania z ul. Daszyńskiego zostanie ustawiony VMS, czyli tablica informująca kierowców o aktualnych warunkach pogodowych czy utrudnieniach na drodze. Także w tym rejonie staną ekrany akustyczne, które będą zamontowane po zakończeniu robót związanych z asfaltowaniem. Na trasie przewidziano nasadzenia zieleni, w tym drzew i krzewów w pasie drogowym, które – jeśli pogoda dopisze – zostaną posadzone jeszcze w tym roku.

Budowany odcinek (od ul. Sowińskiego do ul. Daszyńskiego) połączy się z istniejącą już częścią zachodniej obwodnicy (od ul. Daszyńskiego do ul. Rybnickiej). Przyczyni się do poprawy komfortu gliwiczan – umożliwi płynną jazdę i szybsze dotarcie do celu z pominięciem ulic prowadzących przez centrum miasta (przejmie ruch z DK 78).

Koszt budowy ostatniej części obwodnicy zachodniej (wraz z dokumentacją projektową i przebudową dróg dojazdowych) to obecnie około 50 mln zł. Są to środki z budżetu miasta, ale Gliwice będą się starały o pozyskanie dofinansowania zewnętrznego.

(żms)/UM Gliwice(al)

43 komentarzy
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze