Jeszcze w tym miesiącu – jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem – udostępniony zostanie przebudowany, blisko 12-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 94 między Pyskowicami a Zabrzem, ważnej również dla gliwickich kierowców. Ostateczne odbiory robót mają odbyć się 24 września.
Termin otwarcia drogi był kilkukrotnie odsuwany w czasie, ze względu na nieprzewidziane w projekcie okoliczności. Wygląda jednak na to, że zapowiedzi zakończenia całej inwestycji w III kwartale br., tym razem się spełnią.
– Jeśli Odbiór Ostateczny Robót zakończy się pomyślnie, udostępnienie do ruchu publicznego odcinka DK94 Pyskowice-Zabrze powinno nastąpić w tym dniu lub dnia następnego. W tej chwili nie składałabym wiążących deklaracji w tym zakresie, gdyż w pierwszej kolejności musi odbyć się Odbiór Ostateczny. Robimy wszystko, żeby oddać drogę do użytkowania we wrześniu zgodnie z wcześniejszymi zapewnieniami – podkreśla rzecznik prasowy katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Marcin Twardysko.
O dokładnej dacie udostępnienia do ruchu GDDKiA poinformuje za pośrednictwem profilu na portalu X (dawny twitter) oraz w komunikacie na stronie internetowej.
Niemal roczne przesunięcie
W ramach inwestycji przebudowano 28 skrzyżowań, a także niemal 12-kilometrowy odcinek trasy. Wzdłuż drogi krajowej powstały ciągi piesze i pieszo-rowerowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Konstrukcja jezdni dostosowana została do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś, a zastosowana cicha nawierzchnia ograniczy hałas komunikacyjny.
Koszt tej przebudowy to ponad 163 mln zł. Prace od marca 2023 r. realizuje firma Strabag Infrastruktura Południe, a ich zakończenie pierwotnie planowano na 31 października 2024 roku.
Na opóźnienie w oddaniu do użytku DK 94 wpłynęło kilka czynników. Z jednej strony były to niekorzystne warunki pogodowe, z drugiej – wystąpienie nieprzewidzianych okoliczności, w tym m.in.: konieczność wykonania robót dodatkowych w zakresie przebudowy magistrali wodociągowej oraz ujawnienie pod jezdnią w Pyskowicach wspomnianego, niezinwentaryzowanego obiektu mostowego. Termin zakończenia inwestycji przesuwano więc – najpierw na wiosnę br., by później przełożyć to na jesień.
Niebezpieczne skrzyżowanie ze STOP zamieniono w rondo
Z punktu widzenia mieszkańców okolicznych miejscowości, jednym z bardziej istotnych elementów tej inwestycji, było przebudowanie skrzyżowania ulic Gliwickiej i Bytomskiej (DK 94) w Boniowicach.
To skrzyżowanie jest czarnym punktem na mapie dróg naszego województwa. Powstanie rondo
Wcześniej organizację ruchu dla kierowców włączających się do ruchu na DK 94 lub przejeżdżających z drogi podrzędnej na wprost, wyznaczał znak STOP. W praktyce to rozwiązanie drogowe się nie sprawdzało, a na krzyżówce dochodziło do kolizji i wypadków. Obecnie w tym miejscu istnieje rondo, które powinno ograniczyć liczbę zdarzeń drogowych.
(żms)
fot. arch. GDDKiA