Rewolucja w sposobie korzystania z PSZOK. Właściciele nieruchomości muszą złożyć wniosek do urzędu

Oddajecie odpady do PSZOK? W działaniu tego punktu szykują się rewolucyjne zmiany. Od 1 stycznia 2026 r. skorzystają z niego tylko te osoby, które wcześniej postarają się w Urzędzie Miejskim o specjalny kod QR. Możliwość składania wniosków pojawi się już od października.

Kody będą wydawane bezpłatnie w formie plastikowej karty lub elektronicznego pliku przesyłanego przez ePUAP lub eDoręczenia, w ciągu maksymalnie 14 dni.

Czym będzie indywidualny kod PSZOK? Prostym w użyciu numerem przypisanym do nieruchomości, który potwierdzi prawo do korzystania z usług Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych przy ul. Rybnickiej 199B przez osoby składające i opłacające deklarację za gospodarowanie odpadami komunalnymi – informuje miasto, które zaznacza przy okazji, że nowy sposób działania Punktu ma usprawnić i uporządkować proces oddawania odpadów, chronić mieszkańców przed sytuacjami, w których nieuprawnione osoby pozbywają się śmieci „na czyjś rachunek”, a także poprawić kontrolę i ewidencję całego systemu.

Od 1 października do 31 grudnia potrwa okres przejściowy, w którym odpady będzie można oddawać do punktu PSZOK tak jak dotychczas – na podstawie oświadczenia.

W tym czasie warto postarać się o wydanie kodu, bo po 31 grudnia oświadczenia stracą ważność i (bez kodu do PSZOK) nie uda się zostawić w punkcie nawet jednego worka. – Składając wniosek o kod PSZOK już w okresie przejściowym, zyskasz pewność, że w nowym roku bez problemu oddasz odpady. Unikniesz też ewentualnych późniejszych kolejek w urzędzie – podkreślają urzędnicy. Kto jednak nie zdąży w podanym terminie złożyć właściwego wniosku, będzie mógł to zrobić w późniejszym czasie.

Jak zdobyć od października kod PSZOK?

Domy jednorodzinne – sprawę załatwia właściciel nieruchomości, który będzie musiał pobrać dokument wniosku o wydanie kodu PSZOK ze stanowiska Informacji Głównej w Urzędzie Miejskim przy ul. Zwycięstwa 21 lub ze strony internetowej bip.gliwice.eu (Wirtualne Biuro Obsługi → Formularze → Wniosek o wydanie Kodu PSZOK dla nieruchomości jednorodzinnej).

Po wypełnieniu wniosek trzeba będzie złożyć:
  • osobiście na nowym, specjalnie przygotowanym stanowisku, które pojawi się wkrótce na parterze Urzędu Miejskiego przy ul. Zwycięstwa 21;
  • elektronicznie – przez ePUAP bądź eDoręczenia.

Budynki wielorodzinne – o wydanie kodów zwraca się do UM spółdzielnia, wspólnota lub zarządca budynku (czyli właściciel, współwłaściciel, użytkownik wieczysty, zarządca lub inna osoba władająca nieruchomością). To one przekażą swoim mieszkańcom wydane przez urząd kody PSZOK.

Kody mogą być “zakodowane” w GKM

Posiadacze Gliwickiej Karty Mieszkańca przy okazji składania wniosku o kod do PSZOK, mogą okazać GKM urzędnikowi. Wówczas jej numer zostanie zintegrowany z systemem PSZOK i służyć jako kod QR uprawniający do korzystania z Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych przy ul. Rybnickiej. Wtedy wystarczy tylko pokazać na wjeździe Gliwicką Kartę Mieszkańca lub otworzyć aplikację GKM na komórce.

W przypadku mieszkańców budynków wielorodzinnych, w których o kod starają się zarządcy tych nieruchomości, sposób integracji GKM i kodu PSZOK będzie wyglądał nieco inaczej.

Po odebraniu kodu od wspólnoty lub spółdzielni mieszkaniowej, trzeba będzie zgłosić się z nim oraz Kartą/aplikacją GKM do nowego, specjalnego stanowiska na parterze Urzędu Miejskiego. Tam kod PSZOK zostanie przypisany do mieszkańca.

(żms)

Subskrybuj powiadomienia
Powiadom o
6 Komentarze
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze