“To strategiczny projekt dla naszego województwa”. Plan budowy bazy Kolei Śląskich w Bojkowie nagrodzony

Projekt budowy bazy Kolei Śląskich na terenach kopalnianych w Gliwicach – Bojkowie docenili uczestnicy XV Kongresu Kolejowego – największego spotkania branży kolejowej w Polsce. Planowana inwestycja uhonorowana została Zieloną Nagrodą Kolejową, którą od pięciu lat przyznaje Forum Kolejowe Railway Business Forum oraz redakcja Rynku Kolejowego.

– To nagroda dla osób, firm i instytucji, które nadają transportowi kolejowemu jeszcze bardziej ekologiczny charakter – tłumaczy Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradztwa Gospodarczego TOR, organizatora kongresu.

Kapituła Zielonej Nagrody Kolejowej doceniła zainicjowanie rewitalizacji dawnego szybu górniczego Bojków i przekształcenie go w nową bazę techniczną Kolei Śląskich.

Nagrodę, wspólnie odebrali: Krzysztof Klimosz – prezes Kolei Śląskich oraz Łukasz Gorczyński – wiceprezydent Gliwic.

Na Śląsku nie lubimy zbyt dużo gadać, wolimy brać się szybko do roboty. Nasza wspólna – razem z wiceprezydentem Gliwic – obecność tutaj oraz przyznana nagroda jest dowodem, że mając pomysł i możliwości, mając energię do działania – prezydent, marszałek województwa, zarząd Polskiej Grupy Górniczej – ściśle współpracując i przy przychylności rządowych instytucji – jesteśmy w stanie realizować założenia transformacji regionu. Do tego niezbędne jest wzajemne zrozumienie publicznych spółek z różnych sektorów gospodarki i poczucie szansy przed jaką stoimy w obliczu czekających nas zmian – mówi Krzysztof Klimosz, prezes Kolei Śląskich.

Wspólna podróż w przyszłość

Przypomnijmy, w lutym w cechowni kopalni Sośnica w Gliwicach, zarządy Polskiej Grupy Górniczej i Kolei Śląskich podpisały list intencyjny w tej sprawie. Regionalny przewoźnik planuje na kilkuhektarowej działce zbudować nową bazę techniczną dla stale powiększającego się taboru. Ale projekt może mieć znacznie większą skalę – gdyby udało się dobudować tory, mieszkańcy Gliwic i kilkanaście tysięcy pracowników pobliskiej strefy ekonomicznej zyskałoby możliwość dojazdu do pracy.

– To strategiczny projekt dla naszego województwa, który ma zostać dofinansowany z unijnych funduszy. Wspólnie przekonujemy PKP PLK do przebudowy bardzo krótkiego, ok. 7-km odcinka i deklarujemy, razem z Gliwicami, Kolejami Śląskimi oraz Metropolią, udział finansowy w tym przedsięwzięciu. Mam nadzieję że władze PKP PLK dostrzegą ważność tego projektu dla regionu i będą w nim uczestniczyć. Intensywnie nad tym pracujemy – mówi Leszek Pietraszek, wicemarszałek Województwa Śląskiego.

W PKP PLK staraliśmy się ustalić, czy na jakim etapie jest ta sprawa. – Obecnie prowadzone są wstępne rozmowy pomiędzy PLK a Kolejami Śląskimi dotyczące potencjalnej współpracy przy realizacji wskazanej inwestycji. Na ten moment nie zapadły decyzje dotyczące udziału PLK w tym przedsięwzięciu – poinformowała w październiku Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PLK S.A.

Co zmieni się w Bojkowie? Miasto przypomina szczegóły

W miejscu po zasypanym szybie Bojków powstanie nowa baza techniczna dla pociągów. Przewidziano nowe przystanki kolejowe (przy ul. Bojkowskiej, Sikorskiego i Usługowej). Mieszkańcom Gliwic ma to ułatwić korzystania z transportu zbiorowego, a pracującym w strefie ekonomicznej dojazd do pracy. Inwestycja ma być gotowa na koniec 2026 r., a funkcjonować zacznie w kolejnym roku.

Na cele tego przedsięwzięcia wykorzystana zostanie czterohektarowa działka z od lat nieużywaną bocznicą kolejową, dzięki której pojazdy Kolei Śląskich będą miały ok. 7 km do linii kolejowej zarządzanej przez PKP PLK oraz do stacji Gliwice. Koszt budowy nowej bazy oszacowano na ponad 100 mln zł. Koleje Śląskie chcą pozyskać dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej.

(żms/mat. Kolei Śląskich/UM Gliwice)
fot. Koleje Śląskie

0 Komentarze
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
Rozwiń wszystkie komentarze