Na gliwickim lotnisku powstanie nowa wieża kontroli lotów? “GAPR traktuje to jako inwestycję w rozwój”

koncepcja wieży kontroli lotów, która zajęła I miejsce w konkursie

Nowa wieża kontroli lotów GAPR może powstać w przyszłości w południowej części lotniska. W jakim horyzoncie czasowym? Na ten moment określenie ram jest jeszcze niemożliwe. Trwają prace koncepcyjne i projektowe dla tego obiektu.

Niedawno na wydziale Architektury Politechniki Śląskiej rozstrzygnięto konkurs, którego celem było przedstawienie koncepcji wieży kontroli lotów, a organizował go GAPR wspólnie z gliwicką uczelnią. W przeszłości były już takie konkursy – na przykład dla Mariny Gliwice w 2018 roku. W przypadku tej ostatniej musiało minąć 7 lat, by obiekt powstał w nowym miejscu i w zupełnie nowej odsłonie. Niekoniecznie w takiej formie, w jakiej widzieli ją studenci.

Gliwicka Marina zmieni lokalizację. Zaprezentowano koncepcje nowej przystani na Kanale Gliwickim

Dlatego, biorąc pod uwagę, że idea budowy nowej wieży kontroli lotów nie była dotąd szeroko zapowiadaną inwestycją, zapytaliśmy w GAPR czy kolejnym zamierzeniem będzie powstanie projektu dla tego rodzaju budowli.

Opracowania koncepcyjne przygotowane przez uczestników konkursu pełnią funkcję materiału wyjściowego do dalszych prac projektowych. Zgodnie z założeniami, koncepcje te będą stanowiły inspirację przy tworzeniu formalnego Planu Zagospodarowania Terenu (PZT) oraz Projektu ArchitektonicznoBudowlanego (PAB), który następnie posłuży do uzyskania pozwolenia na budowę – informuje Agnieszka Hajdas z biura prasowego GAPR.

Zaznacza przy tym, że koncepcje konkursowe nie będą przeniesione do projektu w sposób bezpośredni (1:1). – Zostaną z nich wykorzystane jedynie wybrane elementy, które spełniają wymogi funkcjonalne oraz wpisują się w planowany charakter przyszłej dominanty architektonicznej w postaci wieży kontroli lotów – dodaje specjalistka ds. PR.

Okazuje się, że opracowania konkursowe obejmowały jedynie część wymagań niezbędnych do stworzenia w pełni funkcjonalnego, zgodnego z przepisami obiektu, a wygrana praca konkursowa będzie stanowiła punkt wyjścia do dalszego projektowania.

Zespół odpowiedzialny za opracowanie dokumentacji projektowej będzie dbał o zachowanie jej charakteru i założeń ideowych, wzbogacając je o rozwiązania techniczne wynikające z obowiązujących standardów i praktycznych potrzeb użytkownika

– wyjaśnia Hajdas.

Koncepcja stanowi element procesu projektowego. GAPR nie przewiduje przeprowadzenia odrębnego postępowania przetargowego dotyczącego przygotowania PZT oraz Projektu ArchitektonicznoBudowlanego wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę.

Zgodnie z regulaminem konkursu, opracowanie dokumentacji projektowej zostanie powierzone architektowi prowadzącemu z ramienia Politechniki Śląskiej, który pełnił funkcję opiekuna merytorycznego dla zespołów studenckich podczas przygotowywania prac konkursowych. Architekt ten, we współpracy z wybranymi studentami – autorami zwycięskich koncepcji – będzie odpowiedzialny za prowadzenie dalszych etapów projektowych – przekazuje przedstawicielka GAPR.

I dodaje, że konkurs przewidziany był jako forma wsparcia i aktywizacji młodych projektantów, którzy będą mieli możliwość uczestniczenia w pełnym procesie powstawania realnego obiektu. – GAPR traktuje to jako inwestycję w rozwój przyszłych specjalistów i współtwórców przestrzeni miejskiej Gliwic – mówi Hajdas.

Na razie nie jest możliwe przedstawienie harmonogramu realizacji budowy nowej wieży kontroli lotów na gliwickim lotnisku

Jak ustaliliśmy, prace koncepcyjne i projektowe pozostają w toku, ale na ten moment nie ma możliwości określenia horyzontu czasowego rozpoczęcia inwestycji.

Odnośnie do lokalizacji planowanej wieży kontroli lotów informujemy, że obiekt jest przewidywany do realizacji w południowej części lotniska – podsumowuje Hajdas.

(żms)

9 Komentarze
 najwyżej ocenione
od najnowszych    chronologicznie 
Inline Feedbacks
Rozwiń wszystkie komentarze