Ta inwestycja planowana jest już od kilku lat, ucywilizowanie skrótu pomiędzy ogródkami działkowymi a ogrodzeniem szkoły podstawowej w końcu ma szansę stać się faktem. Ogłoszono przetarg na budowę ciągu pieszo-rowerowego (CPR) łączącego ulice Orlickiego z Jasnogórską.
Obecnie w tym miejscu istnieje nieutwardzona droga w postaci klepiska ziemnego, wcześniej wykorzystywana jako… dziki parking. Po wykonaniu prac, w miejscu tym powstanie 200-metrowy odcinek CPR o szerokości 3 m wraz ze strefą rekreacyjną od strony ulicy F. Orlickiego.
Przy okazji, warto byłoby też poprawić jakość nawierzchni pieszo rowerowego chodnika wzdłuż ul. Orlickiego, w tej chwili jego stan nie zachęca do korzystania ani jednych, ani drugich.
Przymiarki do uporządkowania przebiegu trasy podjęte zostały już kilka lat temu. Wykonanie projektu w 2022 roku zlecono gliwickiej Pracowni Architektonicznej Silesiaarchitects. Równocześnie porządki zrobiono w zakresie parkowania samochodów w rejonie ulicy Orlickiego, wykluczając z użytkowania jeden z dzikich, bezpłatnych parkingów na obrzeżu strefy płatnego parkowania (w rejonie wejścia na teren ogrodów działkowych).
Przez ponad dwa lata w zakresie planowanej inwestycji nie widać było żadnych konkretnych posunięć. Dopiero niedawno ogłoszono zamówienie publiczne na wykonanie robót budowlanych, w którym termin składania ofert minie w połowie lipca.
Ciąg pieszo-rowerowy z nawierzchnią asfaltową i strefa rekreacyjna
Na wąskim pasie gruntu pomiędzy ulicami Jasnogórską i Feliksa Orlickiego powstanie ciąg pieszo-rowerowy o nawierzchni z betonu asfaltowego, zaś w miejscach rekreacyjnych z betonu żywicznego. W ramach zadania przewidziano także budowę oświetlenia parkowego, montaż elementów małej architektury, obrzeży, ławek, stojaków rowerowych, koszy, a także nasadzenia drzew i zieleni ozdobnej.
Zieleńce – według dokumentacji projektowej – mają być obsadzone trawami ozdobnymi o wysokości ok. 60 cm (gatunki: Stipa Tennuissima ‘Ponytails’ – Ostnica mocna oraz Deschampsia caespitosa ‘Goldtau’ – Śmiałek darniowy). Zaprojektowano tam także nasadzenia z roślin okrywowych (Vinca Minor ‘Atropurpurea’ lub ‘Alba’ – Barwinek pospolity), a także drzew z gatunku Prunus Cerasifera (Śliwa wiśniowa) ‘Pissardi’ na pniu (6 szt.) i Aesculus carnea (Kasztanowiec czerwony) ‘Briotii’ (3 szt.).
Obrzeża terenów zielonych mają być wykonane z blachy typu ‘corten’, zastosowanej już na przebudowanym łączniku między ulicami Pszczyńską, a Łużycką (obok stołówki i w rejonie kurii), która wraz z upływem czasu samoczynnie pokrywa się patyną w kolorze rdzawym.
Wzdłuż ścieżki mają pojawić się 4 ławki o konstrukcji stalowej, z siedziskami i oparciami z prętów stalowych, w kolorze grafitowym, jak również stojaki rowerowe (stalowe, malowane proszkowo, z drewnianym elementem na górze).
W projekcie znalazły się także obiekty małej architektury przeznaczone szczególnie dla dzieci. Są to: sztuczny pagórek z betonu architektonicznego, a także mocowane do podłoża dębowe kłody drewniane (4 szt.) i dębowe pieńki (14 szt.).
O ile zamówienie publiczne na wykonanie robót budowlanych doprowadzi do zawarcia umowy z wykonawcą, będzie miał on aż 12 miesięcy na realizację tego zadania. W planie przetargów na br. miasto oszacowało wartość tego zlecenia na blisko 680 tys. zł.
(żms)